Espai DIN

Activitats de foment del català


<< Tornar Imprimir

  • Taller de teatre en català Pocavergonya (Castelldefels)

    Objectius:

    General: Utilitzar les eines teatrals per desenvolupar les habilitats lingüístiques i comunicatives dins d'un ambient divertit, dinàmic i distès, on s'afavoreixi la pèrdua de vergonya i la desinhibició.

    Específics:

    ·         Millorar la capacitat d'improvisació en català en situacions reals.

    ·         Fomentar el desenvolupament de les habilitats cognitives com la concentració, la memòria i el raonament.

    ·         Desenvolupar la imaginació i la creativitat.

    ·         Estimular la percepció i la sensibilitat.

    ·         Reforçar l'autoestima, l'autonomia i la personalitat.

    ·         Propiciar el respecte als altres.

    ·         Treballar el sentit crític per la pròpia feina i la dels altres.

    Resum:

    El taller de teatre en català Pocavergonya neix de la necessitat de crear un espai on els aprenents de català puguin practicar la llengua sense vergonyes ni inhibicions en un ambient relaxat i divertit.

    Aquesta proposta, doncs, va dirigida a persones adultes que vulguin practicar el català independentment del nivell de cadascú. La interrelació potencia i optimitza el procés d'aprenentatge de la llengua de tots els participants. Es facilita un intercanvi recíproc entre aprenent i expert tot acceptant i assumint les múltiples diferències en l'aprenentatge de cadascú. Tots són participants actius de la conversa.

    A més a més, en un espai destinat a la dramatització promovem l'apertura als altres, la tolerància a les diferències, propiciem l'empatia entre els participants i utilitzem la llengua com a eina per resoldre situacions concretes de la quotidianitat. S'intensifica, doncs, la importància del context cultural del llenguatge.

    Metodologia

    El taller consta de 20 sessions d'una hora i mitja de durada. Cada sessió comença amb la presentació del material nou, per passar després a les pràctiques i reforç de memòria, que inclouen repeticions, jocs de rol, poemes, representacions dramàtiques... Aquestes activitats aspiren a donar confiança als participants en la seva producció oral i, al mateix temps, l'oportunitat d'utilitzar el que han après en context. Per tant, l'aprenentatge esdevé significatiu.

    A partir d'un tema vehiculador estructurem les unitats en els següents apartats:

    ·         Jocs inicials de motivació. Activitats motivadores per introduir el tema (jocs d'expressió oral o escrita) amb la finalitat de despertar l'interès dels participants pels conceptes que es treballaran a la unitat.

    ·         Història de l'espectacle teatral. Exposició i desenvolupament de manera senzilla dels continguts teatrals bàsics de cada etapa històrica.

    ·         Expressió. Conjunt d'activitats lúdiques on la implicació dels participants és total: activitats de trencar el gel, de sensibilització, de creativitat corporal, jocs de veu...

    ·         Teatralització. Posada en pràctica del que hem treballat. Qualsevol tipus de text (rondalles, notícies, poemes...) és vàlid si l'acompanyem amb improvisacions. L'important és la imaginació i la creativitat.

    ·         Avaluació. Valoració de la participació i la implicació en els projectes col·lectius, l'adquisició de recursos expressius i la seva utilització en contextos nous, la integració grupal i la satisfacció experimentada pels participants en el treball fet.

    Pel que fa a la figura del conductor, és algú que escolta i mira sense jutjar, ja que els participants del taller poden tenir graus d'implicació diferents segons l'edat, els interessos o les circumstàncies i cal evitar tota acció bloquejadora. A la vegada, participa en les activitats en qualitat de guia que, a més, incita i motiva. Marca, també, pautes a seguir tot aconsellant i orientant. 

    Valoració del projecte:

    L'aprenentatge d'una segona llengua és un procés ardu que requereix l'ús de diverses habilitats: llegir, escriure, entendre i parlar. No podem oblidar, però, una cinquena habilitat: l'ús apropiat de la llengua en el seu context. Al mateix temps en l'adquisició d'una altra llengua intervenen factors psicològics i socials que cal tenir en compte. És en aquest aspecte on la importància de la dramatització entra en joc.

    Els participants aprenen millor exercint un rol actiu, promogut per un entorn dinàmic i divertit, tot vinculant la llengua amb situacions reals. A més a més, hem comprovat que el teatre pot adaptar-se a tots els nivells d'aprenentatge i edat.

    Així, doncs, la valoració d'aquest taller i de l'espectacle final és molt positiva tant per part de la conductora com per part dels assistents. Cal destacar la cohesió i el treball en equip en un grup tan heterogeni com aquest, que ha estat constituït per alumnes de tots els nivells, participants en el VxL i usuaris de la Biblioteca.
     

    El taller va cloure amb un representació que es va dur a terme el 23 de maig a la Sala Ramon Fernández Jurado. Posteriorment, conductora i participants en el taller s'han reunit per fer-ne la valoració. Els participants han demanat continuar aquesta activitat i han destacat la satisfacció que senten en veure que han estat capaços de pujar a  un escenari i, a més, actuar en català. És per això que aquest mes d'octubre començarà la 2a edició del taller de teatre en català Pocavergonya. En aquesta nova edició s'hi podran incorporar 6 o 7 nous participants, ja que la majoria de les persones que van participar en la 1a edició volen prendre part també en la 2a. Aquesta fidelització, doncs, és una bona mostra de la valoració positiva que en fan i de la satisfacció que senten.




Consorci per a la Normalització Lingüística
Carrer de Muntaner, 221 08036 Barcelona
Tel +34 93 272 31 00 Fax +34 93 487 21 67
Web del CPNL

Els continguts d'aquest lloc estan subjectes a una llicència de Creative Commons Creative Commons

Seguiu-nos a:

  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • Netvibes