Espai DIN

Activitats de foment del català


<< Tornar Imprimir

  • Taller de criquet

    Objectius:

    L’organització de l’activitat respon als objectius d’afavorir la convivència entre diferents col·lectius per mitjà de la llengua catalana, oferir una activitat amb contingut implícit i explícit alhora de llengua, i promoure la integració social a través de l’esport.

    El públic diana de l’activitat són famílies d’origen indi i pakistanès, però l’activitat és oberta a qualsevol membre d’una entitat.

    Resum:

    El taller consisteix en una part teòrica en què es treballa el vocabulari i el funcionament del criquet amb els alumnes d’un curs de Català Inicial i una part pràctica en què les famílies participants consoliden aquests coneixements a través del joc.

    Fins avui s’han dut a terme dos tallers de criquet.
    El primer va tenir lloc a l’Escola Pere Lliscart, al barri hospitalenc de la Florida. La dinamització de l’activitat va comptar amb la col·laboració de la presidenta de l’AMPA i l’equip directiu del centre educatiu. El primer pas va ser l’organització d’un curs de Català inicial per a mares i pares, amb la idea que les famílies assolissin un nivell de comprensió de català abans de dur a terme el taller. La setmana abans de la realització de l’activitat, es va fer una sessió teòrica amb els alumnes del curs, per tal d’explicar-los el funcionament del joc. Es va comptar amb la col·laboració d’alumnes d’origen pakistanès d’un institut de secundària de la zona, que van fer una primera demostració d’aquest esport per als estudiants del curs de català i després van jugar tots plegats.
    El segon taller de criquet, amb l’Associació de Famílies Pakistaneses, es va dur a terme en un centre educatiu de Santa Eulàlia, al barri on l’Associació té la seva seu. El procediment de l’activitat va ser similar al que es va seguir en el primer taller. En aquest cas, però, no es va fer cap sessió teòrica explicativa del joc, perquè els alumnes ja el coneixien i hi jugaven habitualment, de manera que es va aprofundir més en la comprensió del vocabulari en català i el seu ús durant la sessió pràctica.
    El fet que no existís un vocabulari oficial del criquet va comportar l’elaboració d’un primer document amb la normativa del joc en català i un glossari. A partir d’aquesta base, el CNL de l’Hospitalet va emprendre un procés de col·laboració amb el Termcat, amb l’objectiu de fixar la terminologia de l’esport del criquet en català i d’incorporar-la a futures edicions de diccionaris d’esports.

    Valoració del projecte:

    La valoració d’aquestes activitats va ser molt positiva en dos aspectes. En primer lloc, s’organitza una activitat esportiva amb la participació de col•lectius diferents i on la llengua que funciona com a fil conductor és bàsicament el català. En segon lloc, l’activitat afavoreix la convivència entre diferents cultures i generacions.

    Cal fer un seguiment acurat de la utilització del vocabulari del joc en català per part dels nois pakistanesos i indis, ja que la seva llengua habitual en la pràctica del criquet és l’urdú o el panjabi.
     
    Així doncs, el CNL de l’Hospitalet ha incorporat aquesta activitat com a oferta estable dins el catàleg de serveis Millorem l’ús del català.
     

    1 Comentari

    1. Escrit per Assumpta el 01/28/13 a les 11:37

      Cal destacar que per arribar aquí es va haver de fer una feina imprescindible: l’elaboració del diccionari amb els termes bàsics del criquet que es va dur a terme des del TERMCAT amb l’estreta col.laboració del CNL de l’Hospitalet i de l’UFEC i amb la revisió d’especialistes de la Unió Esportiva Catalana de Clubs de Criquet.
      Moltes felicitats per una bona feina!

    Escriu el teu comentari




Consorci per a la Normalització Lingüística
Carrer de Muntaner, 221 08036 Barcelona
Tel +34 93 272 31 00 Fax +34 93 487 21 67
Web del CPNL

Els continguts d'aquest lloc estan subjectes a una llicència de Creative Commons Creative Commons

Seguiu-nos a:

  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • Netvibes