Espai DIN

Activitats de foment del català


<< Tornar Imprimir

  • Una adaptació de "Llegim en parella" a les aules del CPNL. Com millorar la lectura en veu alta i la comprensió lectora

    Objectius:

    Presentem una adaptació del programa Llegim en parella als cursos de català per a adults. Aquesta proposta didàctica és una mostra de treball cooperatiu aplicat a la lectura en veu alta i a la comprensió lectora. La lectura en veu alta és, sovint, un dels punts fluixos dels cursos de català, ja que és difícil per al professorat treballar-la a fons a classe.

    Objectius:

    • Aconseguir que els alumnes treballin col·laborativament.
    • Aprofitar la diversitat de nivells que tenim dins d'una mateixa aula.
    • Donar l'oportunitat de gaudir de temps per llegir en veu alta i de ser escoltats de manera activa, dues pràctiques que, d'altra manera, no els podríem oferir.
    • Fomentar la lectura en català.

    Destinataris:

    • Alumnes dels cursos de català per a adults dels nivells elemental, intermedi i de suficiència.

    Resum:

    Llegim en parella és un programa educatiu impulsat pel Grup de Recerca sobre Aprenentatge entre Iguals (GRAI) de la UAB. Tot i que aquest programa està dirigit a l'ensenyament reglat (escoles i instituts), nosaltres vam pensar que en podíem fer una adaptació per als cursos de català per a adults que organitza el Consorci per a la Normalització Lingüística. Aquesta metodologia ens ajuda a veure la diversitat de l'alumnat com un valor positiu: és gràcies a la diferència de coneixements que aprenem.

    Hem elaborat 4 activitats de lectura en veu alta i de comprensió lectora per grau. Per treballar-les a l'aula, cal distribuir els alumnes en parelles asimètriques: un membre de la parella fa de tutor de la lectura i l'altre és tutor de la comprensió lectora, de manera que ambdós exerceixen d'experts en una part de l'activitat i, alhora, fan de tutorats de l'altra part.

    Podeu mirar la presentació que en vam fer al Simposi Internacional d'Ensenyament del Català, celebrat a Vic el 4 i 5 d'abril de 2014. Hi veureu les pautes que cal seguir per organitzar les activitats de Llegim en parella i hi trobareu la valoració que en fa l'alumnat i el professorat que les ha posades en pràctica al CNL de l'Alt Penedès i el Garraf.

    Podeu descarregar-vos els dossiers per als cursos de nivell elemental, intermedi i suficiència, però és una proposta oberta, així que en podeu crear d'altres.

    Valoració del projecte:

    Valoració de l'alumnat

    La majoria d'alumnat considera que ha estat útil per millorar la lectura en veu alta. Alguns apunten que hauria estat bé posar-ho en pràctica en nivells més baixos, per això la segona experiència s'amplia al nivell elemental.

    En els cursos on només s'ha pogut fer una sola activitat de Llegim en parella els mateixos alumnes comenten que els hauria agradat de fer-ne més.

    Els alumnes que diuen que han exercit el rol de tutor de lectura es posen notes força altes en el seu esforç i millora (entre 4 i 5 sobre 5) i els tutors de CL es posen puntuacions lleugerament més baixes (tot i que amb un 3 sobre 5), probablement perquè tenen un autoconcepte d'ells com a lectors força baix (són els alumnes que en principi tenen més dificultats) o perquè són més exigents o tenen la percepció que l'habilitat de comprensió lectora no és tan important com pronunciar bé, llegir en veu alta, no encallar-se en la lectura...

    Independentment dels progressos en la lectura que s'hagin pogut aconseguir, la pràctica cooperativa ha funcionat, ja que valoren molt positivament el fet de treballar en parella i d'ajudar-se mútuament. Tal com indiquen en les valoracions, els ha permès conèixer-se, perdre la vergonya de llegir en veu alta i millorar la lectura, la comprensió lectora i l'expressió oral.

    Aquesta pràctica col·laborativa estimula l'esforç per millorar, potencia la capacitat de correcció/autocorrecció dels errors que té l'alumnat i fomenta la relació llengua i cultura, ja que la majoria de les lectures estaven relacionades amb personatges de renom per a la cultura catalana, escriptors, etapes històriques o fets culturals del país.

     

    Valoració del professorat

    Per al professorat ha estat una experiència nova i enriquidora, que ha permès treballar en equip per preparar els textos i ha enriquit les classes, perquè s'han pogut aprofitar les diferències a l'aula per treballar la lectura d'una manera més estructurada i reflexiva.

    Cal saber traspassar a l'alumnat que és una bona pràctica de lectura i comprensió lectora. En un principi, pot costar aplicar la metodologia i explicar la dinàmica. Cal entrenar l'alumnat perquè siguin conscients del rol que exerceixen. Aquesta és una de les raons per les qual paga la pena de fer més d'una activitat durant el curs. És important fer bé les parelles perquè siguin asimètriques (no es fa la parella amb qui es tingui al costat). Cal vèncer la por de portar-ho a la pràctica per falta de seguretat en la metodologia i cal aprendre a utilitzar l'error com una oportunitat d'aprenentatge.

    Conclusions

    L'èxit de la proposta, com en qualsevol acció educativa, està molt relacionada amb la motivació que mostrin els protagonistes: en primer lloc el professorat, però també l'alumnat. En aquest sentit és necessari que el professorat implicat vegi les activitats de Llegim en parella com una bona oportunitat per aprofitar la diversitat de l'aula de forma positiva: per millorar l'habilitat lectora.

    Si es vol fer servir la metodologia de Llegim en parella, val la pena fer-ho més d'una vegada (l'ideal és tenir-ne 4 per grau), per treure rendiment a l'explicació inicial, perquè l'alumnat agafi rodatge i aprengui a desenvolupar els rols.

    Deixem oberta la nostra proposta, de manera que qualsevol equip de professorat pugui generar noves maneres de portar a l'aula aquesta metodologia.

    Enllaços relacionats




Consorci per a la Normalització Lingüística
Carrer de Muntaner, 221 08036 Barcelona
Tel +34 93 272 31 00 Fax +34 93 487 21 67
Web del CPNL

Els continguts d'aquest lloc estan subjectes a una llicència de Creative Commons Creative Commons

Seguiu-nos a:

  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • Netvibes