Un servei clau a la ciutat: el Servei de Convivència, Desenvolupalment Comunitari i Civisme

Activitats complementàries

Un equip multidisciplinari que intervé en els conflictes de convivència de la ciutat

Què és l'equip de mediació?

L'EII-SMSC és un servei municipal inscrit dins de l'Àrea de Convivència de l'Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet. Aquest servei està format per un equip multidisciplinari que intervé, activa i preventivament, en els conflictes de convivència de la ciutat que apareixen tant en l'àmbit públic com en el privat. Aquest encàrrec suposa conèixer i ser propers a la xarxa ciutadana i a les dinàmiques que es creen dins aquesta; detectar i intervenir, si s'escau, en situacions de conflicte latent; buscar vies de resolució al conflicte a través del diàleg i la responsabilització i; quan és necessari, intervenir en situacions d'emergència.

Un dels pilars fonamentals del Servei de mediació és la proximitat i l'adaptabilitat a les necessitats dels territoris i dels ciutadans. Per aquesta raó l'equip s’organitza per cobrir tots els barris de la ciutat i en una franja horària el màxim d'àmplia possible i flexible (363 dies l'any, laborables de 9 h a 23.30 h, caps de setmana i festius de 17 h a 22 h).

El treball es fa a partir de la prospecció, és a dir, l'observació i la diagnosi de l'espai públic en sentit ampli, això és, mitjançant el coneixement en profunditat del territori i el contacte continuat amb referents formals i informals, veïns, associacions, comunitats religioses, etc.

Us podeu presentar i dir la feina que feu?

-Jo em dic Jaime Mateu, soc mediador a Santa Coloma de Gramenet des de l'any 2012 i la meva peculiaritat és que parlo xinès. Aquest fet m'ha ajudat a conèixer la comunitat xinesa de Santa Coloma de Gramenet, concretament la població que viu al barri del Fondo i, durant tot aquest temps, he intentat ajudar a enfortir el vincle d'aquesta comunitat amb la ciutat.

A qui va dirigit?

-El servei de mediació es dirigeix a tota la ciutadania independentment del seu origen. Treballem tant amb dificultats de convivència dins de les comunitats de veïns com amb usuaris de l'espai públic.

On està situat?

-La nostra oficina està ubicada al Centre Cívic de Fondo, concretament a la segona planta, encara que per les peculiaritats de la nostra feina i el treball de proximitat ens desplacem a tots els barris de la ciutat i, atenem els usuaris tant al seu domicili com a instal·lacions municipals més properes a ells com pot ser un altre centre cívic de la ciutat.

Quins serveis s'hi ofereixen?

a) Mediació i gestió de conflictes. La gestió i la prevenció de conflictes és un dels eixos transversals de la tasca del Servei. Quan es detecta una situació de dificultat entre dues o més parts, s'intervé des de la perspectiva del diàleg i la gestió positiva de conflictes. Sempre que és possible s'ofereix la mediació i, quan aquesta no és possible, s'adapta la intervenció a la demanda tenint en compte la gran diversitat en la tipologia de conflictes que s'aborden des del servei.

La mediació o qualsevol altre abordatge del conflicte des de la perspectiva del diàleg i la corresponsabilitat s'ofereix i es treballa en diferents àmbits segons necessitats. Des del Servei s'intervé en aquest sentit especialment en comunitats de veïns o en conflictes relacionats amb l'espai públic, però també en l'entorn escolar (entre famílies, entre el centre i la família, entre membres de l'AMPA, etc.), entre personal d'equipaments municipals i usuaris d’aquest, en qüestions familiars, i en definitiva, en qualsevol dificultat o conflicte que afecti la convivència, la comunicació i  les relacions humanes entre els ciutadans i ciutadanes de la ciutat.

b) Dinamització de comunitats de propietaris. La intervenció en comunitats de propietaris es basa en l'acompanyament i assessorament a les comunitats de veïns i veïnes en les quals es detecten dèficits organitzatius i/o problemes que afecten la convivència i la comunicació entre les persones que viuen en una mateixa finca.

Intervencions veïnals. Es tracta d'intervencions orientades a detectar de situacions de vulnerabilitat i/o exclusió social, emergències i situacions de crisi així com altres intervencions de caràcter més puntual.

c) Espai públic i treball de proximitat. La intervenció en l'espai públic implica una metodologia orientada a la prevenció i detecció de conflictes i es basa en el treball de proximitat amb la ciutadania, com a manera de generar referents i agents socials implicats en la millora de la convivència a la ciutat. Aquesta proximitat a la ciutadania permet detectar i treballar situacions de dificultat més enllà de la convivència (i que sovint tenen a veure amb vulnerabilitat o risc social).

d) Formació. Des de l'EII-SMSC s'aposta per la sensibilització i la formació en gestió positiva de conflictes i eines de comunicació. En aquest sentit, s'ofereixen tallers i accions formatives a centres educatius, entitats i associacions de la ciutat i a aquells serveis i departaments de l'Ajuntament que ho demanin.



Alguna informació que vulgueu destacar?

-Des de l'Equip, creiem en la cultura restaurativa com una eina que facilita l'entesa entre totes les persones que formen part d'aquesta ciutat i tenim clar que només amb el diàleg, l'empatia i el respecte per a tothom podrem tenir una ciutat acollidora i inclusiva.

Vols compartir aquesta notícia?