Consorci per a la Normalització Lingüística. 30 anys.
 
 
Butlletí 130 - Gener de 2021
 
CNL de l'Àrea de Reus Miquel Ventura
 
 




Cinc cèntims de llengua


 
 
EDICIONS ANTERIORS
Segueix-nos per    Twitter     Facebook     Instagram    
 
 
 
LA NOTÍCIA
 
 
ESTEM D'ESTRENA
 

El Cinc cèntims de llengua estrena format i després de 129 números es converteix en un butlletí electrònic. L’objectiu és el mateix: promoure l’ús del català en el comerç. Per aconseguir-ho continuarem publicant comentaris lingüístics d’àmbit general però sobretot d’interès per a diferents sectors econòmics. Per si de cas se’ns acaben les idees, podeu fer-nos suggeriments o plantejar-nos dubtes a assessoramentreus@cpnl.cat.

En aquest nou butlletí, a més del format, estrenem un apartat dedicat al pla Ofercat Reus per informar-vos de les actuacions que emprendrà el Centre de Normalització Lingüística de l’Àrea de Reus els pròxims anys arran dels resultats de l’estudi Ofercat, dels quals us parlem en aquest número.

Aquest full lingüístic va néixer l’abril del 2002 en el marc d’una col·laboració amb el Col·legi Oficial d’Agents Comercials de Reus. Amb els anys, la llista de col·laboradors s’ha anat ampliant. A través de totes aquestes entitats, el Cinc cèntims de llengua arriba a vora 1.200 destinataris, als quals cal sumar els 300 establiments col·laboradors en el programa Voluntariat per la llengua. Gràcies a tothom! Esperem que continueu acompanyant-nos en aquesta nova època.

 
 
ACLARIM-HO
 
 
COM ES DIU "PATILLA" EN CATALÀ?
 

De cadascuna de les dues peces amb què les ulleres es recolzen a les orelles se’n diu branca o barnilla (patilla en castellà).

 
 
DE MODA
 

És una peça de roba de moda: una samarreta de cotó de màniga llarga, normalment amb caputxa, que té l'origen en la roba esportiva però que actualment s'utilitza com a peça de roba de carrer. En castellà se'n diu sudadera però en català n'hem de dir dessuadora.

 
 
 
PLA OFERCAT
 
 
LES DADES DE L'OFERCAT
 

El programa Ofercat té per objectiu observar de manera sistemàtica l'oferta lingüística dels establiments comercials de Catalunya, com a base per impulsar-hi accions de foment del català. El novembre de 2020 es van presentar els resultats de l'Ofercat 2019 Reus, que podeu consultar en aquest enllaç.

Algunes de les dades destacades d'aquest estudi són que els índexs d'ús del català tant en la retolació identificativa com en la informativa estan al voltant dels 75 punts.

Pel que fa a l'atenció a la clientela, l'índex de la llengua d'inici és de 68 punts però aquesta xifra augmenta 14 punts, fins als 82, si els clients es mantenen parlant en català.

 
 
ELS NOSTRES COL·LABORADORS
 
 
  
 
 
 
Vols compartir aquest butlletí a les xarxes socials?
 
Twitter    Facebook
 
 
img
img
 
 
Info legal - Contacte
 
Butlletí enviat a {contactfield=email}. Si no voleu rebre més informació del Consorci per a la Normalització Lingüística per mitjans electrònics podeu modificar la vostra configuració de subscripció a les llistes del CPNL en aquest enllaç.
© Consorci per a la Normalització Lingüística 2024