El Servei Local de Català de Cambrils i el Servei Comarcal de Català del Priorat han fet un seguit de visites a botigues i establiments de restauració per presentar-hi els serveis gratuïts que ofereixen al món comercial: la revisió gratuïta de textos breus per a empreses de menys de 10 treballadors, la possibilitat de ser establiment col·laborador en el Voluntariat per la llengua i el projecte "Comerços aprenents".
En el cas de Cambrils, s'han visitat vora 80 establiments comercials, situats a la rambla de Jaume I i la plaça d'Aragó i, en el cas del Priorat, 20 comerços de les poblacions de la Morera del Montsant, Escaladei, Porrera i Poboleda.
En aquestes visites, també es va analitzar la presència del català en la retolació i en l'atenció al públic. Com era d'esperar, s'han constatat diferències segons el territori, sobretot pel que fa a l'ús del català en l'atenció al públic: als establiments de Cambrils, el català, d'entrada, és la llengua d'atenció només en un 58 %, mentre que aquest percentatge arriba al 90 % al Priorat. Pel que fa a la retolació principal, el 100 % dels establiments observats al Priorat s'adeqüen a la Llei de política lingüística, dada superior a l'observada en els establiments de la població costanera, que és del 82 %.
Arran de les visites, 6 establiments cambrilencs han participat en el projecte "Comerços aprenents", en el marc del qual s'imparteixen una sèrie de sessions perquè el personal amb pocs coneixements de català i poques opcions per fer un curs pugui entendre els clients que se’ls adrecen en aquesta llengua.
|