Consorci per a la Normalització Lingüística. 30 anys.
 
 
Butlletí 153 - Novembre de 2024
 
CNL de l'Àrea de Reus Miquel Ventura
 
 




Cinc cèntims de llengua


 
 
EDICIONS ANTERIORS
Segueix-nos per    Twitter     Facebook     Instagram    
 
 
 
ACLARIM-HO
 
 
FREGIR O NO FREGIR
 

Des de fa un parell d'anys en moltes cuines s'ha instal·lat un nou electrodomèstic que permet una cocció semblant al fregit però minimitzant o suprimint l'ús de l'oli. Es tracta de la fregidora d'aire (air fryer en anglès).

Els seus defensors argumenten que els aliments cuinats a la fregidora d’aire són més sans i econòmics, i els seus detractors, que al capdavall el sistema és el d’un forn convencional: un ventilador projecta aire calent sobre els aliments. Sigui com sigui, cal evitar emprar el manlleu anglès quan hi ha l’alternativa en català.

 
 
AMB CLOSCA
 

Encara falta per als àpats nadalencs, però cal començar a planificar compres i menús. Ja se sap que el rei de moltes taules és el marisc. Gambes i llagostins o llangostins (langostinos en castellà) són els més habituals, però també són molt valorats els escamarlans (cigalas, en castellà) o gadagangs en alguna zona. No oblidem tampoc els gambots (carabineros en castellà), ideals per a fumets i salses pel seu sabor intens.

En una altra lliga juguen el llamàntol (bogavante en castellà) i la llagosta o llangosta (langosta en castellà).

 
 
 
PÍNDOLES DE LLENGUA
 
 
 
 
 
LA NOTÍCIA
 
 
UNA ANÀLISI DE LA PRESÈNCIA DEL CATALÀ AL COMERÇ
 

El Servei Local de Català de Cambrils i el Servei Comarcal de Català del Priorat han fet un seguit de visites a botigues i establiments de restauració per presentar-hi els serveis gratuïts que ofereixen al món comercial: la revisió gratuïta de textos breus per a empreses de menys de 10 treballadors, la possibilitat de ser establiment col·laborador en el Voluntariat per la llengua i el projecte "Comerços aprenents".

En el cas de Cambrils, s'han visitat vora 80 establiments comercials, situats a la rambla de Jaume I i la plaça d'Aragó i, en el cas del Priorat, 20 comerços de les poblacions de la Morera del Montsant, Escaladei, Porrera i Poboleda.

En aquestes visites, també es va analitzar la presència del català en la retolació i en l'atenció al públic. Com era d'esperar, s'han constatat diferències segons el territori, sobretot pel que fa a l'ús del català en l'atenció al públic: als establiments de Cambrils, el català, d'entrada, és la llengua d'atenció només en un 58 %, mentre que aquest percentatge arriba al 90 % al Priorat. Pel que fa a la retolació principal, el 100 % dels establiments observats al Priorat s'adeqüen a la Llei de política lingüística, dada superior a l'observada en els establiments de la població costanera, que és del 82 %.

Arran de les visites, 6 establiments cambrilencs han participat en el projecte "Comerços aprenents", en el marc del qual s'imparteixen una sèrie de sessions perquè el personal amb pocs coneixements de català i poques opcions per fer un curs pugui entendre els clients que se’ls adrecen en aquesta llengua.

 
 
ELS NOSTRES COL·LABORADORS
 
 
 
 
 
 
Vols compartir aquest butlletí a les xarxes socials?
 
Twitter    Facebook
 
 
img
img
 
 
Info legal - Contacte
 
Butlletí enviat a {contactfield=email}. Si no voleu rebre més informació del Consorci per a la Normalització Lingüística per mitjans electrònics podeu modificar la vostra configuració de subscripció a les llistes del CPNL en aquest enllaç.
© Consorci per a la Normalització Lingüística 2024