Dos comerços aprenents nous al centre de Badalona
CNL de Badalona i Sant Adrià
Ozono i Suma volen oferir disponibilitat lingüística
Aquesta tardor, el Centre de Normalització Lingüística (CNL) de Badalona i Sant Adrià ha establert dos Comerços aprenents nous a Badalona: l'un és la botiga Ozono, al carrer del Canonge Baranera, dedicada a la roba d'home; l'altre, el supermercat Suma del carrer del Carme.
El programa Comerços aprenents, impulsat pel Consorci per a la Normalització Lingüística, té l'objectiu d'incrementar l'ús del català a les botigues. Per una banda, es procura sensibilitzar el personal que fa atenció al client sobre la importància de fer-ho en català; per altra banda, s'ofereixen deu sessions de formació personalitzada i adaptada a les necessitats del treballador. D'aquesta manera, la persona formada esdevé més competent i és capaç d'establir converses senzilles amb els clients catalanoparlants.
Sovint, els horaris comercials fan que als treballadors els resulti complicat assistir a un curs de català presencial. Per això, aquesta iniciativa resulta especialment útil, ja que les formacions tenen lloc al mateix comerç i durant l'horari laboral del treballador. Les sessions són de caire pràctic; en fer-les directament a les botigues, permeten posar en joc tot allò après in situ.
Supermercat Suma
Des del 10 d'octubre, cada dimarts al matí un tècnic del CNL de Badalona i Sant Adrià va al Suma del carrer del Carme per fer la sessió de català. Les dues persones que regenten aquest establiment, que són d'origen pakistanès, des d'un inici es van mostrar interessades a formar part de la iniciativa Comerços aprenents, ja que el català els servirà per atendre millor els clients i per integrar-se encara més a la ciutat.
En aquestes sessions, tot són oportunitats d'aprenentatge, ja que es parteix del que els aprenents viuen quotidianament amb els clients: les salutacions, els preus, el nom dels productes de la botiga... De fet, els dos treballadors d'aquest supermercat han fet saber al seu professor que ja han posat en pràctica allò que han anat aprenent, i que el bon dia i el fins aviat s'han convertit en part del seu dia a dia.
OZONO
El dia 16 d'octubre va tenir lloc la primera trobada amb en Bashir, el propietari de la botiga de roba Ozono. El seu cas és força diferent: ell té nocions de català, però li falta certa fluïdesa per poder mantenir una conversa; així doncs, el tècnic que hi va cada dilluns al migdia se centra principalment en la pràctica oral. En ocasions, per exemple, fa el paper d'un client que necessita assessorament.
En Bashir, a més de botiguer, és traductor, escriptor i un lector voraç. És evident que l'interès per les llengües li neix de manera natural, i això ho demostren les ganes que hi posa cada dilluns.
El programa Comerços aprenents consta, per norma general, de deu sessions, tot i que se'n poden fer un màxim de tretze (amb un mínim de vuit). Un cop superades, el comerç obté un certificat del CNL que acredita les hores dedicades a la formació que s'ha fet. A més a més, els tècnics duen a terme un seguiment periòdic per avaluar l'evolució dels aprenents i la disponibilitat lingüística al negoci.