Osonament passa amb èxit la primera auditoria lingüística del CNL d’Osona
CNL d'Osona
L'auditoria pilot permet a les empreses conèixer la seva situació lingüística
Osonament és la primera entitat social d'Osona i de Catalunya a passar aquesta auditoria. Uns mesos abans, la va passar l'empresa Aigües de Lleida. A partir d'aquestes dues auditories que s'han realitzat en fase de pilotatge, el Consorci per La Normalització Lingüística ha posat aquest instrument al servei de totes les empreses que ho vulguin, municipals o privades, a fi i efecte d'assegurar-se que garanteixen plenament els drets legítims de la ciutadania de Catalunya.
L'auditoria es va iniciar el mes de març de 2023 i ha finalitzat el febrer de 2024.Els tècnics del CNL d'Osona han realitzat, durant aquest temps, l'observació sistemàtica de diferents aspectes lingüístics escrits i orals de l'entitat; en definitiva, de com es du a terme la comunicació en el seu dia a dia: la retolació, la comunicació oral dels professionals amb els usuaris, els documents escrits, la difusió i la publicitat, etc.
Osonament ha assolit la nota màxima en tots els ítems examinats. Així, els resultats determinen que el contingut lingüístic que genera garanteix amb escreix els drets lingüístics de les persones que atén. A més, l'informe final dl CNL Osona, destaca que "tot el personal demostra una bona competència lingüística i les persones directives han mostrat responsabilitat, sensibilitat i compromís per la llengua".
Amb aquests resultats, l'entitat osonenca ja podria rebre el segell de garantia lingüística de qualitat, però s'ha compromès a passar a partir de setembre de 2024 un segon nivell d'anàlisi, que tindrà en compte altres aspectes de la comunicació de l'empresa, la qualitat lingüística dels documents i si disposa de criteris lingüístics interns o preveu formació per als treballadors.
Per a Osonament, l'objectiu de formar part d'aquest projecte és afavorir l'ús i la presència del català en la seva activitat diària i dotar d'eines als professionals a l'hora de comunicar-se, especialment amb aquelles persones ateses que no dominen o no parlen en català.
Per aquest motiu, a més de l'auditoria, ha acollit un taller de sensibilització lingüística del CNL d'Osona adreçat als professionals d'atenció directa. També ha dissenyat estoretes per als ordinadors dels professionals, amb un decàleg de bones pràctiques.
A la roda de premsa que es va fer aquest dimecres per presentar els resultats d'Osonament, hi van intervenir el cap de Foment de l'ús del Consorci per a la Normalització Lingüística, Carles de Rosselló, la directora del CNL d'Osona, Assumpta Grabolosa i la gerent d'Osonament, Mercè Generó.