Nous establiments de Vilafranca segueixen el projecte Comerços aprenents
CNL de l'Alt Penedès i el Garraf
La iniciativa facilita un aprenentatge bàsic de català a persones nouvingudes que atenen el públic
Durant el primer trimestre de l'any 2024 el Servei de Català de Vilafranca i l'Alt Penedès va fer 17 visites a establiments de la població on treballen persones que fan atenció al públic i parlen molt poc en català. A partir de les visites, tres establiments de telefonia mòbil es van apuntar al projecte: Shahid telefonia, Món Mobile i La casa del mòbil. En aquests establiments s'han fet 10 sessions personalitzades, que han acabat el mes de juliol, amb un total de 4 treballadors.
Per reforçar l'aprenentatge, el projecte necessita la complicitat de la clientela perquè s'adreci en català a les persones que estan atenent en aquests comerços i que han seguit les 10 sessions.
Al comerç mateix
'Comerços aprenents' és una proposta del Consorci per a la Normalització Lingüística (CPNL) que facilita que els establiments comercials on treballen persones que fa poc que viuen a Catalunya puguin fer una atenció bàsica en català a la clientela. Com que, a causa dels horaris laborals, és freqüent que aquestes persones no puguin assistir a cursos de català, les sessions es fan als comerços i així no cal que es desplacin per seguir-les.
L'objectiu de la campanya és incrementar l'ús del català com a llengua d'inici de les converses o com a llengua d'adequació oral (la persona que atén els clients i ha iniciat l'atenció en castellà canvia al català si aquests li parlen en aquesta llengua) en els comerços que tenen treballadors amb molt poca o nul·la competència en català. Per això, el CPNL els ofereix formació específica en forma de píndoles breus sobre fraseologia i vocabulari específic del seu comerç (salutacions, comiats, numerals per indicar els preus, frases que poden usar per atendre els clients, etc.). A més a més, també s'aprofita la sessió per tractar-hi alguns aspectes sobre els avantatges que comporta per al comerciant el fet d'atendre la clientela en català. Tot plegat, agrupat en 10 sessions d'uns 15 minuts de durada, que es fan en horari comercial i als comerços mateix.
Català al sector econòmic
El projecte "Comerços aprenents" s'emmarca en l'agenda de foment del català en el món de l'empresa i el comerç i s'inscriu també en el marc de les accions de política lingüística que vinculen l'aprenentatge de català a l'ús efectiu per afavorir la presència d'aquesta llengua en els diversos àmbits socials on és deficitari i per facilitar-ne, alhora, el coneixement.