Cerdanyola i Sant Cugat del Vallès impulsen el català al comerç, especialment a bars i restaurants

CNL Vallès Occidental 3

Ús professional

Algunes accions s’adrecen a establiments que tenen personal que coneix poc el català

El 15 d’octubre es va presentar en línia l’estudi Ofercat 2023, el balanç d’accions i les línies de futur dels plans Ofercat 2024-2025.

La presidenta del Centre de Normalització Lingüística Vallès Occidental 3 i regidora de Voluntariat, Salut i Política Lingüística de l'Ajuntament de Sant Cugat del Vallès, Núria Fernández, va presentar els resultats dels plans d'acció Ofercat per promoure l'ús del català al comerç a Sant Cugat del Vallès i Cerdanyola del Vallès. L’estudi l’impulsa el Govern, en concret el Departament de Política Lingüística i el Consorci per a la Normalització Lingüística amb la col·laboració d'ambdós ajuntaments.

Entre altres accions destacades, el Pla inclou accions de formació als establiments mateixos. En la seva intervenció, Fernández ha explicat que l'Ofercat és una oportunitat per afrontar de manera conjunta el repte de fer que els comerços se sentin orgullosos de comunicar-se en català en tant que millora del servei al client i com a senyal d'identitat.  

Les accions que ha presentat la coordinadora de dinamització i assessorament del Centre de Normalització Lingüística Vallès Occidental 3, Maika García, necessiten comptar amb la col·laboració dels agents econòmics locals i incidiran en l'ús del català en l'àmbit de la restauració amb accions formatives, informatives i de sensibilització. Els plans impulsaran accions específiques en àmbits com l'hostaleria i la restauració.

Entre les línies de treball d'aquests plans destaca el programa "Comerços aprenents", pensat per ajudar i acompanyar al nou teixit comercial en l'ús del català. Consisteix en la realització d'un total d'entre 10 i 15 sessions breus de formació elemental de llengua catalana al mateix comerç a càrrec d'un tècnic del Centre de Normalització Lingüística. Això donarà l'oportunitat que el personal que es formi pugui començar a adreçar-se als clients en català en interaccions senzilles. També es proporcionarà informació sobre les vies presencials i en línia per aprendre català, es divulgaran els ajuts existents per a la introducció del català a les empreses i s'informarà de drets i deures.

Albert Fabà, tècnic d'Avaluació del Consorci per a la Normalització Lingüística, ha iniciat la sessió amb els resultats de l'estudi Ofercat 2023, que han servit de base per a l'elaboració de les línies d'actuació futures que s'han presentat avui. A l'acte, també hi han assistit alguns representants d'organitzacions i mitjans de comunicació local, com és el cas de Cerdanyola Comerç i Serveis, Cerdanyola Info, Tot Sant Cugat i Tot Cerdanyola.

Lleugera disminució de l'ús en les interaccions orals i la retolació 

Segons les dades del darrer estudi Ofercat (2023), l'índex de català a la retolació principal dels comerços de Sant Cugat és de 64 punts, mentre que a Cerdanyola és de 70 punts.  Quant a la retolació informativa, els índexs són de 73 i 56 punts, respectivament. Si les comparem amb les dades anteriors, es produeix una lleugera caiguda, tant a la retolació principal com a la informativa, tant de Sant Cugat com de Cerdanyola. 

Pel que fa a la llengua oral, a la llengua de salutació, és a dir, aquella en què el comerciant s'adreça al client abans que aquest digui res, el català compta amb un índex de 50 punts a Sant Cugat i 31 punts a Cerdanyola. Aquesta dada és 4 punts per sota del que es registrava anteriorment, tant a una ciutat com a l'altra. Per la seva banda, la disponibilitat lingüística en català, és a dir, l'adaptació al català per part del comerciant quan el client se li adreça en aquesta llengua, se situa en índexs molt més alts, 75 punts a Sant Cugat i 68 a Cerdanyola. En aquest cas es produeixen millores notables, tant a la primera ciutat (6 punts més) com a la segona (8 punts).

L'evolució en els usos lingüístics al comerç reflecteix en bona part l'evolució demogràfica al conjunt del país, caracteritzada per una presència creixent de persones nascudes a l'estranger que, en el cas concret dels titulars de comerços establerts a Sant Cugat arriba al 23,8 i al 24,9% a Cerdanyola. Aquesta dada segueix l'evolució demogràfica del país, en què el 58,5% ha nascut a Catalunya, el 19,8% a la resta de l'Estat, i el 21,7% ha nascut a l'estranger, segons dades de 2022 del Padró d'habitants (Idescat). 

Diferències entre sectors 

La majoria dels resultats segons el sector comercial de Sant Cugat del Vallès tenen un índex de la retolació principal on el català és majoritari o pràcticament majoritari: alimentació (84 punts), Salut i estètica (69), Oci i formació (69), Equipament de la llar (67), Finances (63) i Altres (70). La presència del català és molt més limitada, amb 28 punts, al sector de tèxtil i derivats. 

Pel que fa a la presència del català en la llengua oral, també a Sant Cugat, quant a la llengua de salutació, és especialment important l'índex molt baix, de 31 punts, a la restauració i hoteleria, sector on la mobilitat laboral és molt elevada. A la resta de sectors, cal assenyalar dinàmiques diverses, tot i que en general els índexs del 2023 de la llengua de salutació són més baixos que els anteriors, tret de finances i alimentació, on es produeixen increments de 17 i 10 punts en la disponibilitat lingüística en català.

Finalment, els índexs de disponibilitat lingüista són força més alts que els de salutació i s'han incrementat des de la darrera observació. Tanmateix, els de restauració i hoteleria continuen sent força baixos (49 punts).

A Cerdanyola del Vallès, la dinàmica és semblant, pel que fa a la retolació principal: alimentació (81 punts), Oci i formació i Equipament de la llar (74) i Finances (70) i Altres (85). La presència del català és més limitada, en altres tres sectors: tèxtil i derivats (63 punts), salut i estètica (62) i restauració i hoteleria (53). 

Quant a la presència del català en la llengua oral, també de Cerdanyola, en la llengua de salutació, és especialment important l'índex molt baix, de 12 punts, a la restauració i hoteleria, sector on la mobilitat laboral és molt elevada. A la resta de sectors, les xifres són més baixes que a Sant Cugat, sempre inferiors als 40 punts. L'excepció són Oci i formació (57 punts) i altres sectors (48).

Finalment, els índexs de disponibilitat lingüista són força més alts que els de salutació i s'han incrementat des de la darrera observació. Tanmateix, els de restauració i hoteleria continuen sent força baixos (44 punts).

Un estudi rigorós de llarga trajectòria 

Els plans Ofercat són una actuació impulsada conjuntament pel Departament de Política Lingüística i el Consorci per a la Normalització Lingüística, amb els ajuntaments, per millorar la posició del català en l'entorn comercial. Es basen en els estudis Ofercat, que analitzen mitjançant tècniques d'observació l'oferta lingüística del comerç d'una ciutat, concretament la llengua escrita de la retolació de l'establiment comercial i la llengua d'atenció oral dels dependents. A través d'un procediment de mostreig per rutes aleatòries, a les ciutats de Sant Cugat i Cerdanyola del Vallès s'ha observat una mostra de 500 establiments comercials a Sant Cugat i 420 a Cerdanyola. 

El projecte Ofercat va arrencar l'any 2000, i inicialment va consistir en un conjunt d'estudis per observar de manera sistemàtica l'oferta lingüística dels establiments comercials de Catalunya. D'ençà de 2016, els estudis van ser complementats pels plans d'actuació, denominat Plans Ofercat, que impulsen diverses accions de foment del català. Estudis i plans es repeteixen de manera cíclica a les mateixes localitats cada 4 anys per adaptar-los als canvis socials, econòmics i comercials.

Índex Ofercat de la retolació identificativa i informativa, 2023

Índex Ofercat de la llengua oral, 2023

Vols compartir aquesta notícia?