L’Ajuntament de Terrassa promou l’ús del català sumant-se a la campanya «21 dies. D’entrada, parla en català»

CNL de Terrassa i Rubí

CPNL

Entre els participants hi ha la cantant Carla Miralda o l'actor Pere Arquillué

La regidora de Polítiques Lingüístiques, Montserrat Caupena, ha presentat en roda de premsa la campanya «21 dies. D'entrada parla en català» del Consorci per a la Normalització Lingüística, impulsada a Terrassa per l'Ajuntament de Terrassa i el Centre de Normalització Lingüística de Terrassa i Rubí.

Aquesta iniciativa pretén contrarestar el fet que 8 de cada 10 persones que parlen habitualment en català canvien de llengua quan algú els parla en un altre idioma o quan decideixen que l'altra persona no els entendrà.

Segons ha explicat Caupena: «parlem de 21 dies perquè és el temps que cal segons els experts per modificar un costum: sovint ens plantegem reptes: fer exercici, anar al gimnàs, deixar de fumar, llegir més… El repte que proposem és per superar l'hàbit de parlar en castellà per defecte quan pressuposem que algú no ens ha d'entendre en català. Ho fem basant-nos en el seu aspecte, en el color de la seva pell... en la seva manera de parlar català, potser amb el deix de la primera llengua».

Caupena també ha destacat que les dades ens indiquen que «més d'un 90% de persones que viuen a Terrassa declaren que entenen el català» i ha afegit: «moltes persones que entenen la llengua catalana, necessiten oportunitats de fer-la servir. Si no ens hi adrecem en català a la feina, al forn de pa, al centre cívic, en el transport públic, al teatre, al centre esportiu; els posem difícil poder aprendre i practicar-la».

En aquest sentit, Montserrat Caupena també ha subratllat que en els últims 5 anys, a Terrassa, més de 10.000 persones han fet cursos de català, organitzats pel Centre de Normalització Lingüística, pel Servei de Primera Acollida de l'Ajuntament de Terrassa, per les escoles municipals, pels Centres de Formació d'Adults o per les entitats. A més, molts nois i noies han fet tota l'escolarització en català, sigui a Terrassa o a altres parts de Catalunya.

La campanya "21 dies. D'entrada, en català" planteja un repte que té una durada d'entre tres setmanes i un mes, i consisteix que diverses persones conegudes de la nostra ciutat de diferents àmbits, faran públic que accepten el repte i animaran la ciutadania a sumar-s'hi. Entre els participants hi ha, per exemple, la cantant Carla Miralda o l'actor, Pere Arquillué. 

Així, s'anima la ciutadania, entitats, escoles i altres organismes, a afegir-se al repte i a fer-ho públic a les xarxes socials. Les persones que hi vulguin participar a títol individual poden gravar-se en vídeo i penjar-lo a les xarxes amb l'etiqueta #21diesencatalà

Estudi Ofercat de Terrassa, sobre l'ús del català de l'àmbit del comerç, de l'hostaleria i dels serveis

D'altra banda, en el terreny de les activitats econòmiques, Caupena ha anunciat que el 18 de desembre es farà la presentació de l'estudi i dels plans Ofercat de Terrassa 2024. Es tracta d'un estudi que obté indicadors de l'ús del català de l'àmbit del comerç, de l'hostaleria i dels serveis, a partir d'observació directa. També es presentaran els plans i accions que el Servei de Consum de la ciutat i el Centre de Normalització Lingüística portaran a terme.

Vols compartir aquesta notícia?