Taller de sensibilització lingüística al Consell Comarcal del Vallès Oriental
CNL del Vallès Oriental
Els assistents reflexionen sobre els hàbits lingüístics i coneixen eines i recursos en l'atenció als usuaris
Els dies 29 de novembre i 13 de desembre, 13 persones de diferents àrees del Consell Comarcal del Vallès Oriental van participar en el taller La comunicació amb els ciutadans. Parlar per entendre's per reflexionar sobre les actituds lingüístiques relacionades amb l'ús del català i conscienciar-se de la importància que ofereix incorporar el català en l'àmbit professional.
La primera sessió va ser més informativa i de situació del context, amb dades sociolingüístiques, de coneixement del català, de la normativa i també es va parlar dels usos lingüístics en l'atenció als usuaris i de bones pràctiques. A la segona sessió, es va posar en comú el retorn de l'observació que els participants havien de fer durant tres setmanes en què se'ls proposava de reflexionar sobre els seus hàbits lingüístics en l'àmbit professional.
Pel que fa als comentaris dels assistents, més d'una persona va exposar que l'havia sorprès la resposta dels usuaris al fet de parlar-los en català d'entrada i de no canviar de llengua si era possible, sobretot de persones nouvingudes, que seguien bé la conversa i que fins i tot més d'una els responia en català... També n'hi va haver que van comentar que els era difícil no canviar de llengua si l'usuari parla en castellà, però que el taller els havia servit per replantejar-se aquesta actitud.
En les dues sessions es va crear un clima molt distès entre els assistents, que van poder reflexionar per què és important respectar la tria de llengua que fan diàriament en l'entorn laboral quan atenen el públic (presencialment o telefònicament) condicionada a vegades per prejudicis diversos, i per veure que cal usar en primera instància el català com a mostra de disponibilitat lingüística.