Vic impulsa el català al comerç amb un Pla d’accions estratègiques i formació a partir dels resultats de l'Estudi Ofercat Vic
CNL d'Osona
El Pla s’ha presentat a l’Aula Multilingüe de la Biblioteca Pilarin Bayés de Vic

El Pla ha estat dissenyat pel Consorci per a la Normalització Lingüística i el Departament de Política Lingüística, en col·laboració amb l'Ajuntament de Vic i la implicació dels agents econòmics locals
Té l'objectiu de fomentar l'ús del català en el sector comercial de Vic i actuar davant les transformacions sociodemogràfiques que s'han viscut a la ciutat durant la darrera dècada
La directora del Centre de Normalització Lingüística d'Osona, Assumpta Grabolosa, i el cap del Servei de Foment de l'Ús del Consorci per a la Normalització Lingüística, Carles de Rosselló, han presentat els resultats de l'Estudi i el Pla Ofercat per promoure l'ús del català al comerç de Vic que impulsen, conjuntament, el Departament de Política Lingüística, el Consorci per a la Normalització Lingüística i l'Ajuntament de Vic. L'acte de presentació ha tingut lloc el dia 19 de març, a les 13.00 h, a l'Aula Multilingüe de la Biblioteca Pilarin Bayés de Vic, i hi han assistit representants de les organitzacions empresarials i comercials de Vic.
El Pla comptarà amb la col·laboració de l'Ajuntament de Vic i dels agents econòmics locals i incidirà en l'ús del català en l'àmbit comercial amb accions formatives, informatives i de sensibilització. S'impulsaran accions específiques en àmbits com el de la restauració, i es farà èmfasi en els establiments que presentin els dèficits lingüístics més significatius.
Entre les línies de treball d'aquest Pla destaquen els 'Comerços aprenents', un projecte formatiu que s'adreça específicament als comerços lingüísticament més deficitaris pel que fa a l'ús del català. Consisteix en una formació bàsica de llengua catalana de 15 sessions de durada, que s'imparteix al mateix comerç a càrrec d'un tècnic del Centre de Normalització Lingüística d'Osona. Aquesta acció formativa permetrà que el personal assistent pugui adreçar-se als clients en català en interaccions senzilles.
Els resultats de l'Estudi Ofercat
L'Estudi Ofercat recull el resultat de l'observació que s'ha fet a 421 establiments comercials de Vic durant el darrer trimestre del 2024. Segons l'Estudi, el 75,7 % de les persones que atenen el públic als establiments observats inicien la conversa en català i fins a un 86,8 % continua parlant en català quan els clients se'ls dirigeixen en aquesta llengua. En canvi, un 12 % continua en castellà tot i que els clients hagin iniciat la conversa en català.
L'Estudi també recull dades sobre la llengua escrita a través de l'observació de la retolació dels establiments comercials. S'obtenen dades de la retolació identificativa, que indica el nom de l'establiment i l'activitat principal; la retolació informativa, que recull els cartells de l'aparador; i la retolació horària. Així, a Vic, un 60,9 % dels establiments té la retolació identificativa en català, i un 85,2 % hi tenen la retolació informativa. En aquest context, pel que fa al compliment de la Llei de política lingüística, el 92,8 % s'hi adequa pel que fa a la retolació identificativa i el 94,3 % respecte de la retolació horària.
Pel que fa a l'activitat comercial es constaten algunes particularitats per sector. Per exemple, pel que fa a la retolació identificativa, els rètols en català en el sector de l'alimentació representen el 83,3 %, mentre que als sectors de les finances i el tèxtil l'ús del català és força limitat i només és present en el 36,4 % i 37 % dels rètols respectivament. Pel que fa a la restauració i l'hoteleria, la llengua de salutació se situa en un 64 % i la disponibilitat lingüística en català en un 80 %.
L'índex Ofercat
L'Estudi Ofercat permet veure l'evolució de l'ús del català al comerç amb l'índex Ofercat, un indicador lingüístic sintètic que mesura l'oferta de llengua catalana de 0 a 100. A Vic, l'índex Ofercat obté una puntuació de 74 en la retolació identificativa, un 81 en la llengua de salutació i un 88 en la disponibilitat lingüística en català, uns resultats que situen el català per sota dels resultats obtinguts l'any 2018, en què la retolació identificativa va obtenir 77 punts, la llengua de salutació, 87, i la disponibilitat lingüística, 92.
L'índex Ofercat permet observar una millora substancial dels resultats que es van obtenir a l'edició de l'estudi del 2018 en els comerços en què l'atenció al públic la fa personal estranger, en què s'ha passat de 7 a 42 punts en la llengua de salutació, i de 30 a 53 en la disponibilitat lingüística en català.
Les actuacions del Pla Ofercat
Els resultats de l'Estudi Ofercat 2024 s'han concretat en un Pla d'accions estratègiques impulsat pel Servei de Català de Vic, del Centre de Normalització Lingüística d'Osona, amb la col·laboració de l'Ajuntament de Vic, que té com a objectiu principal incrementar l'ús del català als comerços. El Pla Ofercat planteja un seguit d'actuacions per promoure la sensibilització i l'ús actiu de la llengua, i per facilitar el coneixement de la legislació lingüística als establiments comercials del municipi.
El Servei de Català de Vic i l'Ajuntament de Vic, durant aquest 2025, duran a terme una observació dels aproximadament 200 comerços del centre històric de Vic, a partir de la qual es faran unes 30 visites a establiments del sector de la restauració per tal de presentar-los la carta de serveis específics per a l'àmbit comercial i informar-los dels drets i els deures lingüístics. Entre aquests serveis, destaquen el d'assessorament, el de cursos generals, el programa de Voluntariat per la Llengua i el programa de Comerços aprenents.
Els objectius són, per una banda, aconseguir com a mínim 15 adhesions i complicitats entre els comerços que tenen com a llengua inicial el català, com a establiments col·laboradors del programa del Voluntariat per la Llengua i també com a participants de tallers de bones pràctiques en un entorn multilingüe, i, per una altra banda, aconseguir que el comerços de persones no competents en llengua catalana esdevinguin usuaris de la llengua a través de cursos generals o del programa de Comerços aprenents.
Un projecte rigorós de llarga trajectòria
Els plans Ofercat són una actuació impulsada conjuntament pel Departament de Política Lingüística i el Consorci per a la Normalització Lingüística, amb els ajuntaments, per millorar la posició del català en el sector comercial. Es basen en els estudis Ofercat, que analitzen mitjançant tècniques d'observació l'oferta lingüística del comerç d'una ciutat, concretament la llengua escrita de la retolació de l'establiment comercial i la llengua d'atenció oral dels dependents.
El projecte Ofercat va arrencar l'any 2000, i inicialment va consistir en un conjunt d'estudis per observar de manera sistemàtica l'oferta lingüística dels establiments comercials de Catalunya. D'ençà de 2016, els estudis es van complementat amb els plans d'actuació, anomenats plans Ofercat, que impulsen diverses accions de foment del català. Estudis i plans es repeteixen de manera cíclica a les mateixes localitats cada 5 anys per adaptar-los als canvis socials, econòmics i comercials d'arreu del país.