Un nou estudi promogut per Política Lingüística proposa accions perquè els aprenents de català incorporin la llengua en el seu dia a dia
Es publica en línia "De l'aprenentatge a l'adopció de la llengua catalana: cap al cicle d'acompanyament als usuaris del Consorci per a la Normalització Lingüística".
Un nou estudi proposa accions que el Consorci per a la Normalització Lingüística pot desenvolupar per mitigar els condicionants que dificulten l'adopció de la llengua per part dels aprenents que aprenen català en aquest ens públic. L'estudi promogut per la Secretaria de Política Lingüística ha estat publicat amb el títol De l'aprenentatge a l'adopció de la llengua catalana: cap al cicle d'acompanyament als usuaris del Consorci per a la Normalització Lingüística.
Els autors de l'estudi constaten que l'ús del català de les persones que han seguit els cursos del CPNL depèn en gran manera de condicionants individuals de l'alumne, especialment el perfil socioeconòmic i formatiu. En aquest sentit, la publicació aporta una sèrie de propostes orientades a reforçar com s'acompanya l'alumnat en la seva integració lingüística, amb l'objectiu de connectar el coneixement de la llengua catalana i el seu ús.
Els resultats suggereixen que l'acompanyament que el CPNL ha d'oferir als aprenents ha de partir de les condicions individuals de cadascun pel que fa als coneixements lingüístics previs, la motivació per inscriure's al curs i les xarxes de socialització a què tenen accés. A partir d'aquesta conclusió, l'estudi presenta grans propostes, com desenvolupar l'acompanyament a la integració lingüística dintre del funcionament del CPNL; redefinir el rol del CPNL en el circuit d'acollida a les persones immigrades i refugiades i facilitar l'entrada dels aprenents a xarxes de socialització catalanoparlants.
L'estudi analitza les activitats de dinamització desenvolupades pel CPNL en el moment de fer la recerca, l'any 2020. Entre elles, destaquen les rutes de coneixement de l'entorn, en què els alumnes poden sentir parlar català fora de l'aula; les pràctiques lingüístiques en establiments col·laboradors, que faciliten la pràctica oral en contextos reals; el programa Voluntariat per la llengua de formació de parelles lingüístiques; els clubs de lectura fàcil perquè els aprenents dels primers nivells d'aprenentatge ja puguin llegir en català; la participació dels aprenents en entrevistes de ràdios locals, i les activitats complementàries, com els grups de teatre amateur. Les activitats que fomenten l'ús interpersonal de la llengua són una de les línies estratègiques del CPNL, com es plasma en el darrer pla d'actuacions.
Aquest llibre, el 31è volum de la col·lecció Biblioteca Tècnica de Política Lingüística, és fruit de la col·laboració entre la Secretaria de Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya i el CUSC-UB en el marc del projecte Impuls d'estudis sobre la situació del català a Catalunya 2020. Els tres autors són membres del Centre de Recerca en Sociolingüística i Comunicació de la Universitat de Barcelona (CUSC): Marina Massaguer Comes, Avel·lí Flors-Mas i l'actual secretari de Política Lingüística, F. Xavier Vila.