El CNL L'Heura presenta l'estudi Ofercat i el pla estratègic per fomentar el català al comerç local

Ús professional

Santa Coloma impulsa el català al comerç amb un pla d'accions i formació en els establiments comercials

Blanca Padrós, segona tinenta d'alcaldessa de l'Àrea de Famílies i Drets Socials i presidenta del Consell de Centre del CNL L'Heura, i Vanessa Bretxa, tècnica d'estudis i indicadors del Departament de Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya han presentat l'acte i els resultats de l'estudi Ofercat 2023 i el pla Ofercat 2024-2028 a Santa Coloma de Gramenet per promoure l'ús del català al comerç.

El pla Ofercat 2024-2028, que ha presentat la directora del Centre de Normalització Lingüística de Santa Coloma de Gramenet, Noemí Ubach, comptarà amb la col·laboració dels agents econòmics locals i incidirà en l'ús del català en l'àmbit comercial amb accions formatives, informatives i de sensibilització. Entre altres accions, inclourà formació als establiments comercials de la ciutat i impulsarà accions específiques en sectors com l'alimentació, la restauració i el tèxtil, perquè presenten dèficits lingüístics pel que fa a la llengua oral. Les accions es duran a terme fins al 2028, i cada any incidiran prioritàriament en un barri de la ciutat.

Entre les línies de treball d'aquest pla destaca la de Comerços aprenents, que s'adreça específicament als comerços més deficitaris lingüísticament pel que fa a l'ús del català. Consisteix en la realització d'un total de 15 sessions de formació bàsica de llengua catalana al mateix establiment comercial a càrrec d'un tècnic del Centre de Normalització Lingüística L'Heura. Això permetrà que el personal que es formi es pugui començar a adreçar als clients en català en interaccions senzilles.

A més, es proporcionarà informació sobre les vies presencials i en línia per aprendre català, es divulgaran els ajuts existents per a la introducció del català a les empreses i s'informarà dels drets i els deures lingüístics dels consumidors i els comerciants. També destaca la xarxa de comerços voluntaris per la llengua que reben l'alumnat del CNL per fer-hi pràctiques lingüístiques. L'any 2023, 440 alumnes van fer 840 pràctiques en 100 comerços de la ciutat.

Els propers anys es crearan diferents campanyes i concursos per generar moviment de persones cap als comerços aprenents i els comerços voluntaris. El CNL L'Heura seguirà participant en accions comunitàries coordinades per l'Ajuntament i l'Agrupació del comerç per fomentar el comerç local en català, com ara a la mostra Sabors del Món, a Viu el Fondo durant el Nadal i a la Fira de Nadal.

Finalment, el CNL treballarà amb l'Ajuntament i Grameimpuls per fer arribar als emprenedors i comerciants la informació sobre la legislació lingüística pel que fa a la retolació dels establiments i l'atenció a la clientela, a més d'informar-los sobre els serveis del CNL L'Heura.

L'ús del català en la retolació

Segons les dades del darrer estudi Ofercat (2023), el percentatge de comerços regentats per persones d'origen estranger ha augmentat respecte del darrer estudi i ha passat d'un 41,3 % l'any 2019 a un 45,2 % l'any 2023. La llengua de salutació és el català en un 12 % dels casos estudiats, i la disponibilitat lingüística, que indica la competència lingüística per atendre en català, és del 44,4 %. Pel que fa a la llengua escrita, la retolació identificativa és del 50,9 %, i la informativa, del 27,6 %. Per millorar aquestes dades enguany es considera estratègica la col·laboració amb l'administració local.

Diferències entre sectors

L'estudi Ofercat presenta dades mitjançant l'índex Ofercat, un indicador lingüístic sintètic que mesura l'oferta de llengua catalana amb una puntuació que va dels 0 als 100 punts. L'índex Ofercat de Santa Coloma de Gramenet el 2023 és de 60 punts, una puntuació que representa una davallada respecte dels resultats del 2019, en què es van obtenir 67 punts. Pel que fa als resultats segons el sector comercial, l'índex Ofercat en la retolació obté la puntuació més alta en l'alimentació (75 punts) i la més baixa en el sector financer (30 punts). Pel que fa a la llengua oral, en canvi, l'índex Ofercat obté la puntuació més alta al sector de les finances amb 82 punts, i la més baixa és al sector de la restauració i l'hoteleria amb 25 punts.

Un estudi rigorós de llarga trajectòria

Els plans Ofercat són una actuació impulsada conjuntament pel Departament de Política Lingüística i el Consorci per a la Normalització Lingüística, amb els ajuntaments, per millorar la posició del català en l'entorn comercial. Es basen en els estudis Ofercat, que analitzen mitjançant tècniques d'observació l'oferta lingüística del comerç d'una ciutat, concretament la llengua escrita de la retolació de l'establiment comercial i la llengua d'atenció oral dels dependents. A través d'un procediment de mostreig per rutes aleatòries, a la ciutat de Santa Coloma de Gramenet s'ha observat una mostra de 497 establiments comercials.

El projecte Ofercat va arrencar l'any 1998 a Santa Coloma de Gramenet, i inicialment va consistir en un conjunt d'estudis per observar de manera sistemàtica l'oferta lingüística d'una població. A partir del 2000 el projecte s'estén a tot Catalunya per observar l'oferta en català dels establiments comercials. D'ençà de 2016, els estudis van ser complementats pels plans d'actuació, denominat Plans Ofercat, que impulsen diverses accions de foment del català. Estudis i plans es repeteixen de manera cíclica a les mateixes localitats cada cinc anys per adaptar-los als canvis socials, econòmics i comercials.

Vols compartir aquesta notícia?