Activitats de sensibilització a l’aula a Tordera, Calella i Mataró
Testimonis d'èxit encoratgen alumnes de cursos bàsics a continuar aprenent català
El CPNL atorga una especial importància a la sensibilització lingüística dins de l'aula com un mecanisme fonamental d'activació de l'ús de la llengua, atès que la competència lingüística no implica necessàriament l'ús. La pràctica diària de la llengua en contextos formals i informals permet consolidar els coneixements adquirits i, per a això, cal garantir l'accés a la llengua fora de les aules per tal que els alumnes la percebin com un recurs útil i n'acabin esdevenint usuaris autònoms.
Dins d'aquest marc, hi ha diverses activitats que els tècnics de normalització lingüística poden dur a terme als cursos per aconseguir encoratjar els alumnes a seguir avançant en el seu aprenentatge i, sobretot, per animar els nous parlants a fer servir la llengua. Una d'aquestes activitats s'anomena "Testimonis d'èxit" i s'ha dut a terme aquest trimestre a l'Oficina de Català de Tordera, l'Oficina de Català de Calella i també a Mataró.
En el cas de Tordera, els alumnes de Bàsic 1 del vespre van rebre la visita de dues exalumnes, la Yina i la Mila. Dividits en dos grups, els alumnes van fer-los les preguntes que prèviament s'havien preparat a l'aula, utilitzant les estructures que han après fins ara. Els alumnes van exposar les seves inquietuds, pors, inseguretats a l'hora d'aprendre català i les voluntàries, com que havien estat en la seva pell feia dos anys, van poder explicar la seva experiència i recomanacions per aprendre una llengua nova, i la importància de parlar el català fora de l'aula. A l'aula del Bàsic 1 de vespres de Mataró, els testimonis d'èxit van ser en Miguel i la Belén, també dos exalumnes de l'Oficina de Vilassar.
A l'activitat de sensibilització de Calella, en canvi, els testimonis d'èxit van ser diversos treballadors de l'Ajuntament que els van explicar en què consisteix la seva feina i el seu dia a dia. Els alumnes de Bàsic 1 van rebre la visita de la Margaret i la Wassima, de l'Àrea d'Educació de l'Ajuntament de Calella, i també de l'Ester, encarregada del manteniment de la Fàbrica Llobet. Després de la visita i les preguntes el grup va preparar una notícia de l'activitat amb el que saben de català.
Veure altres persones que, com ells, un dia també van ser principiants, anima els alumnes de nivells més bàsics a seguir i fan que l'objectiu de parlar català no els sembli tan llunyà.