El Centre de Normalització Lingüística de Reus presenta el Xalem, un programa d'activitats per fomentar l'ús del català fora de l'aula
Els tallers i visites per conèixer l'entorn han de facilitar que els alumnes i aprenents de català utilitzin més la llengua durant el temps de lleure. Divendres 14 comença el taller de teatre i dissabte 15 a les 11 h, davant el Mas Vilanova, hi haurà un espectacle infantil obert a tothom
El Centre de Normalització Lingüística (CNL) de l'Àrea de Reus Miquel Ventura organitza aquest trimestre un programa d'activitats culturals i de coneixement de l'entorn, totes gratuïtes, per afavorir l'ús del català fora de l'aula entre les persones que l'estan aprenent. S'han dissenyat com a complement als cursos de català que organitza el CNL i, com que es tracta d'activitats de caràcter lúdic, s'han agrupat sota el nom de Xalem.
Per facilitar que alumnes i aprenents de català utilitzin la llengua catalana fora de l'aula s'han organitzat quatre tallers: un de teatre, amb Rosa Mateu, professora i directora teatral, que ja comença aquest divendres 14 d'octubre; un de cuina, amb Mariona Quadrada, professora de cuina i de català; un de rap, amb Joël Prieto (Fetitxe 13), raper i formador de l'escola de rap Versembrant, i també s'hi inclou la coral Canta amb el cor, que ja fa temps que funciona sota la direcció de Marc Guerris i que el dia 14 fa un assaig obert a la seu del CNL per qui ho vulgui provar abans d'apuntar-s'hi.
A més, s'han previst sis activitats per a diversos públics i en diversos horaris: la primera serà el dissabte 15 d'octubre i consistirà en un espectacle infantil a càrrec d'Agustí Farré, una visita al Parc Samà amb un tast de vermut i oli, una visita a Siurana, cinefòrum al Cinema Rambla de l'Art de Cambrils, una visita teatralitzada a l'Institut Pere Mata, un joc d'escapada al Gaudí Centre o una anada al teatre Bartrina a veure l'obra La Roser amb una parella lingüística.
Com ha explicat Daniel Recasens, president del Consell del Centre de Normalització Lingüística, "és clau afavorir al màxim els usos interpersonals de la llengua en els espais de lleure, fora dels cursos, i les activitats del Xalem volen propiciar-ho, amb l'ajuda també de voluntaris per la llengua o d'alumnes catalanoparlants que hi col·laboraran a fi de fer del català la llengua de cohesió dels grups que facin els tallers o activitats".
Anna Saperas, directora del CNL de l'Àrea de Reus Miquel Ventura, ha explicat que "hem apostat per activitats molt variades, en diversos punts del territori del CNL, que abasta les comarques del Baix Camp i el Priorat, en diferents horaris i en diversos dies de la setmana perquè cada alumne trobi la més adequada per a ell. La idea és animar tothom perquè aquest trimestre participi com a mínim en una de les propostes."
A més, n'hi haurà algunes que no només aniran adreçades a les persones directament vinculades al CNL: l'espectacle del dia 15 d'octubre està pensat perquè l'alumnat hi vingui amb la canalla, i la gent del barri també en podrà gaudir; al joc d'escapada al Gaudí Centre hi podran participar els fills dels alumnes que tinguin més de 14 anys i, finalment, el taller de rap es fa en col·laboració amb la Biblioteca Pere Anguera i s'hi podran inscriure joves usuaris d'aquest equipament cultural.
Les activitats del Xalem s'han ideat per fer créixer els usos interpersonals de català entre la població. Amb aquest mateix objectiu el Consorci per a la Normalització Lingüística (CPNL) impulsa altres programes o activitats com el Voluntariat per la llengua, que forma parelles lingüístiques entre una persona que habitualment parla català i un aprenent de la llengua, o De l'aula al carrer, que aquest trimestre es desenvoluparà al CNL de l'Àrea de Reus de manera experimental i que també té com a objectiu fer augmentar l'ús oral del català fora de l'aula a l'alumnat del CPNL i als participants del Voluntariat per la llengua. Per això se'ls dotarà d'estratègies per mantenir el català en interaccions fora del grup i també d'estratègies per incrementar l'ús diari personal del català d'acord amb el seu nivell de competència en la llengua.