Últimes propostes finalistes del concurs El Meu Neologisme a Mollet del Vallès
Servei d'Assessorament Lingüístic
Avui s’han desvelat les últimes propostes guanyadores del concurs de neologismes
Xocofantasmagòric; escriptòman,escriptòmana i belltemps són les propostes finalistes dels grups de l’Institut Gallecs, l’Institut Mollet i l'Institut Vicenç Plantada, respectivament, que han participat en el concurs El Meu Neologisme, com a treball previ de la xerrada "Sense termes no hi ha coneixement", oferta pel TERMCAT.
Institut Gallecs
- xocofantasmagòric:increïblement deliciós, amb una combinació de sabors exòtics i una presentació espectacular.
Institut Mollet
- escriptòman, escriptòmana: persona addicta a escriure.
Escola Vicenç Plantada
- belltemps: apreciació de l’envelliment i la bellesa de les coses senzilles i imperfectes. Nota: En oposició, la recerca de possessionmaterials i la perfecció absoluta es consideren els motors d’una vida insatisfeta.
Institut Gallecs
Institut Mollet
Institut Vicenç Plantada
Els criteris que s’han tingut en compte per triar els termes finalistes són si les propostes eren originals i ben treballades, si s'havien aplicat els recursos de formació de mots que els centres havien treballat a classe prèviament sobre un material didàctic preparat pel TERMCAT i, també, la dificultat d'imaginar conceptes nous i de buscar un format de difusió atractiu.
Aquest concurs s'organitza en el marc de les xerrades que es van iniciar l'any 2013, arran de l'acord d'adhesió al Voluntariat per la llengua de la Fundació Sanitària Mollet, amb la col·laboració del Centre de Terminologia de la llengua catalana, amb la voluntat d'apropar els recursos que ofereix el web del TERMCAT, sobretot a l'alumnat de batxillerat i d’ESO dels centres de la ciutat, per donar-los eines útils en els treballs de recerca, per exemple, però també per als docents i per al públic en general, ja que moltes vegades no sabem treure prou profit dels recursos que la xarxa ens proporciona.
Des de l'any 2017, el TERMCAT fa arribar als centres docents participants activitats prèvies per treballar i proposa que l'alumnat sigui creador de termes i participi en el concurs El Meu Neologisme. Com l'explico als companys?
Aquesta és ja la novena xerrada que el TERMCAT, amb la col·laboració del Servei de Català (CPNL), la Fundació Sanitària Mollet i l'Ajuntament, proposen als centres educatius de Mollet. L'èxit de participació ha fet desdoblar la xerrada en dues jornades: una que es va fer el 27 de febrer i l’altra, que s’ha fet avui. Pràcticament tots els centres han estès la proposta als grups de 4t d’ESO i a 2n de batxillerat.
En la xerrada, a part d'explicar què són els termes, la terminologia, què fa el TERMCAT i com es fa un diccionari, s'han pogut aprendre conceptes nous i per què escrivim iboprufèn i no pas *iboprufè, per exemple. També s’ha explicat que un estudiant multiplica al llarg dels seus estudis el nombre de termes que coneix, perquè els termes i les paraules ens acompanyen al llarg de tota la vida.