Els serveis i oficines del CNL han visitat 47 establiments comercials aquest estiu
Voluntariat per la llengua, Oci en català, Ús professional
També s'han reunit amb 5 organitzacions del sector per informar-los del SAL
Durant els mesos de juny i juliol el personal tècnic dels serveis i oficines del CNL de l'Alt Penedès i el Garraf ha visitat 47 establiments comercials del territori i s'ha reunit amb 5 organitzacions del sector per fer el seguiment de les actuacions i informar-los del funcionament del Servei d'Assessorament Lingüístic (SAL). Durant les visites s'han lliurat 370 fulls informatius on es poden consultar els serveis de suport i les orientacions que s'ofereixen per millorar i garantir la qualitat lingüística de la retolació, la documentació i l'atenció oral en català dels comerços.
Català al sector econòmic
Les visites d'aquest estiu han servit d'una banda per reforçar els contactes amb els establiments adherits als programes Totjoc (TJ), amb què el Consorci per a la Normalització Lingüística (CPNL) impulsa la presència dels jocs i les joguines en català, i els establiments que col·laboren en el Voluntariat per la llengua (VxL), que faciliten les pràctiques lingüístiques durant el curs als alumnes de català i a les persones que participen en el programa. D'una altra banda, les visites també tenien l'objectiu de fer conèixer els serveis a nous establiments.
A Vilafranca s'han visitat 2 comerços nous i 17 n'han renovat l'adhesió; a Sant Sadurní 7 establiments han tornat a signar l'adhesió i s'ha lliurat informació a 6 botigues; a Vilanova s'han adherit 3 establiments nous; a Sitges s'han fet 12 visites i 8 establiments nous s'han adherit al VxL; a les Roquetes s'han fet 5 visites i 1 establiment de Sant Pere de Ribes i 4 de les Roquetes s'han adherit al programa.
Un dels objectius de les visites ha estat apropar la informació dels serveis que el CNL ofereix a les empreses i comerços; en especial oferint el servei de revisió de textos, un servei gratuït per a empreses de 10 o menys treballadors que pretén garantir que les empreses i botigues millorin i reforcin la presència i la qualitat del català en la retolació, la documentació i l'atenció a la clientela. Per facilitar el contacte amb aquest servei el CNL ha posat a disposició dels establiments una nova adreça electrònica: salpenedesgarraf(ELIMINAR)@cpnl.cat, des d'on s'atenen les consultes lingüístiques dels usuaris del sector comercial.
Comerços aprenents
En el cas dels comerços on treballen persones d'origen estranger, se'ls ha ofert la possibilitat de participar en el projecte 'Comerços aprenents', en el marc del qual s'imparteixen una sèrie de sessions presencials en el lloc de treball d'aquestes
persones que tenen pocs coneixements de la llengua catalana i poques opcions per fer un curs. Aquesta iniciativa pretén afavorir la presència del català en els establiments comercials on l'idioma és deficitari amb l'objectiu de facilitar-ne el coneixement perquè la llengua pugui ser a l'abast de tothom.
A Vilanova, s'han fet 11 visites i, tot i que alguns dels destinataris han mostrat força interès, per qüestions diverses aquest estiu no n'ha pogut participar cap. A Vilafranca, hi han participat 3 establiments de telefonia.
Sector comercial o empresarial
Durant aquest període estiuenc els serveis i oficines també han pogut reforçar els contactes amb les organitzacions del sector amb què hi ha establertes col·laboracions per impulsar la presència de la llengua i fomentar-ne l'ús.
A Sant Sadurní s'ha fet arribar informació del SAL a Nexes, el Servei d'Innovació, Emprenedoria i Empresa de l'ajuntament. A Vilanova s'ha mantingut la col·laboració amb el Gremi d'Hostaleria i Viu Comerç, per continuar dissenyant i difonent les postals de llengua que es publiquen quinzenalment a les xarxes socials: Pica-pica de llengua i Paraules en estoc. El Servei també ha fet difusió de 20 lots de material informatiu al Gremi d'Hostaleria per lliurar-lo als nous associats. L'SC de Vilafranca i l'Alt Penedès ha visitat i s'ha reunit amb la gerència de l'Associació de Comerciants Vilafranca Activa i ha lliurat 170 díptics dels "Serveis per a empreses" perquè l'associació els distribueixi entre els associats. Finalment aquest servei també s'ha reunit amb la tècnica de l'OMIC i li ha lliurat 80 fulls de difusió El teu negoci, en català i 60 fulls dels Serveis per a empreses.