Tallers nàutics amb el GEN Roses. De l'aula al mar
El juliol de 2013 el Grup d'Esports Nàutics de Roses (GEN Roses) i l'Oficina de Català de Roses (OC Roses) vam signar un acord de col·laboració per promoure el programa Voluntariat per la llengua, amb la finalitat de fomentar l'ús oral de la llengua catalana en l'àmbit esportiu i de proporcionar un espai nou i atractiu que facilités el procés d'aprenentatge de la llengua catalana.
Partint de la premissa que la integració lingüística de les persones que viuen a Catalunya és una tasca de tota la societat civil i que el teixit de les entitats d'una població és un espai privilegiat de comunicació i relacions socials, vam establir un acord de col·laboració per promoure un marc d'activitats relacionades amb els esports nàutics, la qual cosa ha permès que les parelles lingüístiques i l'alumnat dels cursos de català coneguin una de les entitats més emblemàtiques de la població i la sentin partícip del seu procés d'adquisició de la llengua catalana.
Tipologia de tallers
En aquest marc, doncs, i dos cops l'any (juny i octubre) duem a terme diferents tallers: Taller d'interpretació d'un mapa del temps: aprendre a interpretar els mapes del temps i introduir-se en conceptes específics de meteorologia així com la interpretació del temps en el mateix entorn; Taller de nusos: aprenentatge dels nusos bàsics més utilitzats en navegació; Taller de coneixement de les diferents parts/elements del vaixell; Taller d'història de la navegació, o un Taller de geografia: conèixer les platges i rieres del municipi des del mar (noms, situació, anècdotes...)
En la segona part d'aquests tallers, les persones participants ajuden a muntar i a preparar les barques de vela lleugera amb les quals, posteriorment, se surt a navegar per la badia de Roses, sempre que el temps ho permeti.
Projecte transversal: llengua i nàutica
A través d'aquest projecte es pretén aplicar sobre el terreny les habilitats i els coneixements lingüístics apresos a l'aula. Les activitats incloses en aquest programa permeten establir transferències entre l'activitat nàutica i els conceptes tractats a la classe.