Tornar
1. Generar, seleccionar i ordenar idees
Intermedi 1
Quan volem escriure (o quan necessitem escriure), hem de seguir un procés que comença abans, molt abans que ens decidim a escriure la primera paraula del text.
Abans d’escriure
- Abans d’escriure cal pensar.
- Cal tenir clara la intenció: Què pretenem amb el text?
La intenció determina completament les característiques d’un text. És important saber què volem aconseguir amb un text:- Si pretenem aconseguir que ens admetin en una feina, el text ha de ser ordenat, informatiu i neutre, però ens ha de deixar en bona posició.
- Si volem que ens tornin els diners d’un viatge desastrós, el text ha de ser dur, raonat, seriós, amenaçant…
- Hem de tenir en compte el receptor: Què sap el receptor del tema? Què sabem del receptor?
Reflexionar sobre el receptor ens estalvia textos incomprensibles o que es malinterpretin:- Saber què sap el receptor del tema de què parlem evitarà les repeticions i, sobretot, que es donin per sobreentesos aspectes que encara no es coneixen.
- Preguntar-nos què sabem del receptor evitarà, per exemple, que adrecem una carta massa informal a una persona amb un càrrec de responsabilitat.
Fer sorgir idees
- Abans de pensar en l’estructura del text i com direm les coses, cal pensar en què direm, i per tant cal tenir idees per desenvolupar.
- Fer-nos preguntes sobre el tema i anotar-ne les respostes ens ajudarà a aclarir què volem dir.
No sempre ens plantegen temes que trobem especialment interessants o temes dels quals tinguem una idea formada prèviament. Per això, cal aturar-se i fer sorgir idees que més endavant desenvoluparem. Algunes tècniques que ens permeten fer sorgir idees són les següents:- Plantejar una pluja d’idees i anotar en un paper totes les idees relacionades amb el tema que ens vinguin al cap, sense avaluar-les, i després ja les seleccionarem, ordenarem, triarem…
- Elaborar una estrella de preguntes amb qüestions sobre: què?, qui?, on?, quan?, per què?, com?…
- Construir mapes d’idees apuntant, en forma de gràfic o de dibuixos, els conceptes relacionats amb el tema, marcant-hi les
línies de relació.
Per triar les millors idees
- Amb les idees que ens han sorgit, hem de seleccionar les que ens permetin elaborar un esquema, un mapa o una llista ordenada i coherent de conceptes.
- Tingueu en compte per a la tria que un bon text només diu el que ha de dir.
- Les idees importants se solen col·locar a l’inici del text.
- És important assegurar-nos que no ens descuidem res que el lector necessiti saber per interpretar el missatge.
Després d’obtenir les idees
- Un cop tenim les idees, els conceptes que volem transmetre, convé endreçar-los i posar-los en l’ordre més adequat. Cal, doncs, preparar un guió del text o la presentació oral, amb les parts que hi ha d’haver i l’ordre que seguirà.
- No hi ha un ordre que serveixi per a tots els textos, però és important tenir en compte la retòrica clàssica, que es valia de la frase “Primer anuncia de què parlaràs, després parla’n i finalment digues de què has parlat”.
- Una altra ordenació clàssica que ens ajudarà a ordenar el text: introducció → nucli (o cos) → conclusió.
- És important que l’ordre dels conceptes es reflecteixi en l’estructura del text: ús de títols, de paràgrafs, etc. Per això, les idees més rellevants generalment se situen al principi del text, després d’alguns mots introductoris i abans de la conclusió.
Per a la planificació d’un text o d’una presentació oral, podeu consultar la fitxa sobre l’esquema i el resum.
Conceptes falsos sobre el fet d’escriure
- Els millors escriptors escriuen a raig.
- Fer-se un esquema és perdre el temps.
- L’important és no fer faltes d’ortografia.
- La redacció correcta només interessa als escriptors.
En canvi, la realitat és una altra:
- Els millors escriptors reescriuen molt, corregeixen, revisen.
- Els esquemes, les tècniques, solen estalviar temps.
- L’important és comunicar correctament el que volem comunicar.
- La redacció correcta interessa a qualsevol persona que necessiti que algú altre entengui bé allò que ha escrit.
- La distribució en paràgrafs ha de ser un reflex de l’esquema que hem fet servir per bastir el text.
Filtres
- 1. L'alfabet
- 2. Les vocals
- 3. L'apostrofació i les contraccions
- 4. Les consonants
- 5. Les esses: s, ss, c, ç, z
- 6. Les oclusives: p/b, t/d, c/g
- 7. La b i la v
- 8. La m i la n
- 11. Els sons de la erra: r i rr
- 15. Les síl·labes
- 16. La separació de síl·labes amb diftongs i hiats
- 17. L’accentuació gràfica
- 18. Els accents diacrítics
- 19. La dièresi
- 20. Sons en contacte
- 1. L'article
- 2. Els noms i els adjectius
- 3. El gènere de noms i adjectius
- 4. El nombre de noms i adjectius
- 5. Els demostratius
- 6. Els numerals
- 7. Els interrogatius
- 8. Els possessius
- 9. Els quantitatius i els indefinits
- 10. Tipus d'oracions
- 11. Les oracions subordinades
- 12. El subjecte
- 13. Els verbs
- 14. Els temps verbals
- 15. L'indicatiu: present, futur i condicional
- 16. El subjuntiu
- 17. L’ús dels temps verbals
- 18. Contrast de passats
- 19. L'imperatiu
- 20. Les formes no personals del verb
- 21. Els verbs de la primera conjugació
- 22. Els verbs de la segona conjugació
- 23. Els verbs de la tercera conjugació
- 24. La durabilitat
- 25. Les perífrasis verbals
- 26. La modalitat
- 27. Els verbs irregulars
- 28. Els verbs 'ser', 'estar', 'anar', 'anar-se'n' i 'venir'
- 29. Verbs amb pronom
- 31. El complement directe
- 32. El complement indirecte
- 33. El complement preposicional
- 34. El complement circumstancial
- 35. El complement del nom
- 36. Els pronoms personals forts
- 37. Els pronoms febles
- 38. La combinació de pronoms
- 39. Els pronoms relatius
- 40. Els adverbis
- 41. Les preposicions
- 42. Les conjuncions
- 43. Els connectors
- 45. Bé, bo, malament, dolent
- 1. El lèxic català
- 2. Processos de formació lèxica
- 3. Sinonímia i antonímia
- 4. Expressivitat del lèxic
- 5. La precisió lèxica
- 6. Els barbarismes
- 7. Lèxic específic i estructures
- 8. Dades personals
- 9. Presentacions
- 10. Els gentilicis
- 11. Expressions amb el verb 'fer'
- 12. Frases fetes
- 13. Descripció física, roba i colors
- 14. Converses telefòniques
- 15. Formes de cortesia
- 16. Expressions: estat físic i d'ànim, aconsellar, suggerir, opinar i debatre
- 17. Exclamacions
- 18. El pas i l'organització del temps. Les hores i les parts del dia
- 19. La família
- 20. La ciutat i el camp
- 21. Oficis i professions
- 22. Les parts del cos
- 23. Fórmules per opinar, disculpar-se, argumentar, suggerir...
- 1. Generar, seleccionar i ordenar idees
- 2. Lligar les idees: connectors i marcadors textuals
- 3. Preparar intervencions orals
- 4. Adequar el text al receptor
- 5. Els tractaments protocol·laris
- 6. Els registres lingüístics
- 7. La puntuació
- 8. Les abreviacions
- 16. El missatge al mòbil
- 17. El missatge de veu i la conversa telefònica
- 18. La nota
- 19. L'avís
- 20. L'anunci
- 21. La felicitació i la invitació
- 22. La postal
- 23. El correu electrònic
- 27. La notícia
- 36. Les varietats del català
- 37. El català, llengua d'Europa
- 38. El marc legal del català