Cercar Cerca avançada
Tornar

1. Generar, seleccionar i ordenar idees

Intermedi 1

Quan volem escriure (o quan necessitem escriure), hem de seguir un procés que comença abans, molt abans que ens decidim a escriure la primera paraula del text.

Abans d’escriure

  • Abans d’escriure cal pensar.
     
  • Cal tenir clara la intenció: Què pretenem amb el text?
    La intenció determina completament les característiques d’un text. És important saber què volem aconseguir amb un text:
    • Si pretenem aconseguir que ens admetin en una feina, el text ha de ser ordenat, informatiu i neutre, però ens ha de deixar en bona posició.
    • Si volem que ens tornin els diners d’un viatge desastrós, el text ha de ser dur, raonat, seriós, amenaçant…
       
  • Hem de tenir en compte el receptor: Què sap el receptor del tema? Què sabem del receptor?
    Reflexionar sobre el receptor ens estalvia textos incomprensibles o que es malinterpretin:
    • Saber què sap el receptor del tema de què parlem evitarà les repeticions i, sobretot, que es donin per sobreentesos aspectes que encara no es coneixen.
    • Preguntar-nos què sabem del receptor evitarà, per exemple, que adrecem una carta massa informal a una persona amb un càrrec de responsabilitat.

Fer sorgir idees

  • Abans de pensar en l’estructura del text i com direm les coses, cal pensar en què direm, i per tant cal tenir idees per desenvolupar.
     
  • Fer-nos preguntes sobre el tema i anotar-ne les respostes ens ajudarà a aclarir què volem dir.

    No sempre ens plantegen temes que trobem especialment interessants o temes dels quals tinguem una idea formada prèviament. Per això, cal aturar-se i fer sorgir idees que més endavant desenvoluparem. Algunes tècniques que ens permeten fer sorgir idees són les següents:
    • Plantejar una pluja d’idees i anotar en un paper totes les idees relacionades amb el tema que ens vinguin al cap, sense avaluar-les, i després ja les seleccionarem, ordenarem, triarem…
    • Elaborar una estrella de preguntes amb qüestions sobre: què?, qui?, on?, quan?, per què?, com?…
    • Construir mapes d’idees apuntant, en forma de gràfic o de dibuixos, els conceptes relacionats amb el tema, marcant-hi les
      línies de relació.

Per triar les millors idees

  • Amb les idees que ens han sorgit, hem de seleccionar les que ens permetin elaborar un esquema, un mapa o una llista ordenada i coherent de conceptes.
     
  • Tingueu en compte per a la tria que un bon text només diu el que ha de dir.
     
  • Les idees importants se solen col·locar a l’inici del text.
     
  • És important assegurar-nos que no ens descuidem res que el lector necessiti saber per interpretar el missatge.

Després d’obtenir les idees

  • Un cop tenim les idees, els conceptes que volem transmetre, convé endreçar-los i posar-los en l’ordre més adequat. Cal, doncs, preparar un guió del text o la presentació oral, amb les parts que hi ha d’haver i l’ordre que seguirà.
     
  • No hi ha un ordre que serveixi per a tots els textos, però és important tenir en compte la retòrica clàssica, que es valia de la frase “Primer anuncia de què parlaràs, després parla’n i finalment digues de què has parlat”.
     
  • Una altra ordenació clàssica  que ens ajudarà a ordenar el text: introducció → nucli (o cos) → conclusió.
     
  • És important que l’ordre dels conceptes es reflecteixi en l’estructura del text: ús de títols, de paràgrafs, etc. Per això, les idees més rellevants generalment se situen al principi del text, després d’alguns mots introductoris i abans de la conclusió.

Per a la planificació d’un text o d’una presentació oral, podeu consultar la fitxa sobre l’esquema i el resum.

Conceptes falsos sobre el fet d’escriure

  • Els millors escriptors escriuen a raig.
  • Fer-se un esquema és perdre el temps.
  • L’important és no fer faltes d’ortografia.
  • La redacció correcta només interessa als escriptors.

En canvi, la realitat és una altra:

  • Els millors escriptors reescriuen molt, corregeixen, revisen.
  • Els esquemes, les tècniques, solen estalviar temps.
  • L’important és comunicar correctament el que volem comunicar.
  • La redacció correcta interessa a qualsevol persona que necessiti que algú altre entengui bé allò que ha escrit.
  • La distribució en paràgrafs ha de ser un reflex de l’esquema que hem fet servir per bastir el text.

Filtres

Nivell