31. L'article d'opinió
Suficiència 1
L’article d’opinió
L’article d’opinió és un tipus de text argumentatiu emprat per comunicar idees, inquietuds, propostes, desacords… S’escriu sovint per a una publicació i va signat per l’autor, que manifesta la seva opinió a partir dels arguments que exposa i desenvolupa.
Quan un autor no és especialista en un tema però vol exposar, de manera argumentada, el seu punt de vista sobre una qüestió, acostuma a redactar un article d’opinió perquè es publiqui a la secció de “Cartes al director”.
Estructura de l’article d’opinió
- Títol: apartat que recull de manera sintètica l’esperit del text. No duu punt final.
- Introducció: retrat de la situació o de la problemàtica que abordarem. Va bé començar amb una expressió temporal.
Actualment / Darrerament / D’un temps ençà / Sovint sentim a parlar de…
Hi ha una preocupació creixent per…
En aquest apartat també s’hi recull el plantejament de la tesi que pretenem defensar. Per evitar reiteracions, utilitzarem diverses fórmules a fi d’introduir el nostre parer.
Al meu parer… / Segons la meva opinió… / D’acord amb la meva opinió… / Crec que és preferible…
- Argumentació: apartat en què presentem les raons que donen suport a la tesi que defensem. Fins i tot, podem aportar una tesi contrària a la nostra per, després, rebatre-la. Separarem aquesta idea de la següent amb un punt i a part (= paràgraf nou).
- Idea o raonament 1
D’una banda… (quan presentem idees en oposició, avantatges o inconvenients)
En primer lloc… (quan presentem idees totes en la mateixa línia, reforçant l’opinió) - Idea o raonament 2
D’altra banda… / De l’altra… En segon lloc… / A més a més… - Idea o raonament 3
Finalment… / Així mateix… / També cal dir…
- Idea o raonament 1
- Conclusió: torna a reproduir la tesi principal del nostre discurs i sintetitza breument els arguments presentats. Es recomana de fer-hi una proposta o recomanació de futur referent al tema tractat.
- Resum o repetició de l’opinió. No ens hem d’embolicar amb més raonaments.
Per tant / En resum / Per concloure / Així doncs… crec que… - Proposta optimitzadora, recomanació. No és imprescindible, però si ens hem quedat curts, reforça el discurs.
Caldria que l’Administració prengués mesures…
Caldria que les parts interessades actuéssim…
- Resum o repetició de l’opinió. No ens hem d’embolicar amb més raonaments.
- Signatura: convé signar el text amb nom i cognom(s), i sense punt final.
Exemples d’articles d’opinió
Títol | Incendis forestals i conservació del bosc |
Introducció i plantejament de la tesi | D’un temps ençà, es parla molt de la conservació dels boscos. Cada any, quan arriba la calor, es produeixen incendis que cremen nombroses hectàrees de massa forestal. És cert que s’han pres mesures per evitar-ho, però els resultats no han estat gaire positius, i per tant crec que s’han de plantejar noves estratègies. |
Cos (1r argument) |
En primer lloc, cal promoure el coneixement de la natura. Les mesures de protecció que s’han aplicat fins ara han volgut allunyar les persones del bosc. S’ha prohibit circular amb cotxe i, en determinades zones, fins i tot amb bicicleta, per la qual cosa poques persones hi poden arribar. Estic convençuda que és millor promoure el coneixement de la natura i educar la gent perquè s’hi acosti amb respecte. |
Cos (2n argument) |
En segon lloc, s’ha de donar suport a la feina dels agricultors i els ramaders. Cada vegada hi ha menys pagesos, amb la qual cosa les terres es deixen de llaurar i es converteixen en zones boscoses de les quals no té cura ningú. Passa el mateix als prats on pasturava el bestiar i que han quedat abandonats. Els matolls i les branques mortes es van acumulant i el risc d’incendi augmenta. |
Cos (3r argument) |
En tercer lloc, cal aconseguir que hi hagi un equilibri entre flora i fauna. A la natura, cada espècie té la seva funció. És important que hi hagi vigilància per part d’especialistes en medi natural per controlar l’evolució de les poblacions de cada espècie. |
Conclusió | Així doncs, penso que les eines valuoses per a la conservació dels boscos i per lluitar contra els incendis són acostar la gent a la natura, evitar l’abandonament de camps i pastures i millorar l’equilibri del medi natural. Per tot això, caldria que l’Administració aportés més recursos humans i econòmics, en lloc de prohibir l’accés a la natura i culpar els ciutadans del progressiu deteriorament del bosc. |
Signatura | Roser Garcia |
La dona treballadora
Des de fa uns anys, s’ha instaurat una nova festa en el nostre calendari: el Dia de la Dona Treballadora. Tanmateix, aquesta festa no és tan positiva com podria semblar.
D’una banda, és cert que les dones mereixen tota mena de reconeixements pel treball diari a casa amb la família i els fills. Aquesta és una tasca que ningú no aprecia i que fins i tot es menysprea. Que la dona treballi fora de casa i s’ocupi de la seva llar representa un gran esforç, sense cap mena de dubte.
D’altra banda, aquest reconeixement és sexista i posa de manifest una desigualtat. Si l’home i la dona treballen per igual, ens cal un Dia de la Dona Treballadora? Existeix un Dia de l’Home Treballador? O simplement la Festa del Treball? És evident que les dones pateixen discriminació en l’àmbit laboral: quan es queden embarassades, quan tenen els fills, quan cobren sous inferiors pel sol fet de ser dones, etc.
En definitiva, caldria preguntar-se si aquesta celebració no és només una manera que l’home s’alliberi de la seva mala consciència o si realment representa un reconeixement.
Adrià Ros
Filtres
- 1. L'alfabet
- 2. Les vocals
- 3. L'apostrofació i les contraccions
- 4. Les consonants
- 5. Les esses: s, ss, c, ç, z
- 6. Les oclusives: p/b, t/d, c/g
- 7. La b i la v
- 8. La m i la n
- 9. La h
- 10. La ela geminada: l·l
- 11. Els sons de la erra: r i rr
- 12. La g i la j
- 13. La tx i la ig
- 14. La ix i la x
- 15. Les síl·labes
- 16. La separació de síl·labes amb diftongs i hiats
- 17. L’accentuació gràfica
- 18. Els accents diacrítics
- 19. La dièresi
- 20. Sons en contacte
- 21. El guionet
- 1. L'article
- 2. Els noms i els adjectius
- 3. El gènere de noms i adjectius
- 4. El nombre de noms i adjectius
- 5. Els demostratius
- 6. Els numerals
- 7. Els interrogatius
- 8. Els possessius
- 9. Els quantitatius i els indefinits
- 10. Tipus d'oracions
- 11. Les oracions subordinades
- 12. El subjecte
- 13. Els verbs
- 14. Els temps verbals
- 15. L'indicatiu: present, futur i condicional
- 16. El subjuntiu
- 17. L’ús dels temps verbals
- 18. Contrast de passats
- 19. L'imperatiu
- 20. Les formes no personals del verb
- 21. Els verbs de la primera conjugació
- 22. Els verbs de la segona conjugació
- 23. Els verbs de la tercera conjugació
- 24. La durabilitat
- 25. Les perífrasis verbals
- 26. La modalitat
- 27. Els verbs irregulars
- 28. Els verbs 'ser', 'estar', 'anar', 'anar-se'n' i 'venir'
- 29. Verbs amb pronom
- 30. L’atribut i el complement predicatiu
- 31. El complement directe
- 32. El complement indirecte
- 33. El complement preposicional
- 34. El complement circumstancial
- 35. El complement del nom
- 36. Els pronoms personals forts
- 37. Els pronoms febles
- 38. La combinació de pronoms
- 39. Els pronoms relatius
- 40. Els adverbis
- 41. Les preposicions
- 42. Les conjuncions
- 43. Els connectors
- 44. Les formes cap a / cap, fins a / fins i com a / com
- 45. Bé, bo, malament, dolent
- 1. El lèxic català
- 2. Processos de formació lèxica
- 3. Sinonímia i antonímia
- 4. Expressivitat del lèxic
- 5. La precisió lèxica
- 6. Els barbarismes
- 7. Lèxic específic i estructures
- 8. Dades personals
- 9. Presentacions
- 10. Els gentilicis
- 11. Expressions amb el verb 'fer'
- 12. Frases fetes
- 13. Descripció física, roba i colors
- 14. Converses telefòniques
- 15. Formes de cortesia
- 16. Expressions: estat físic i d'ànim, aconsellar, suggerir, opinar i debatre
- 17. Exclamacions
- 18. El pas i l'organització del temps. Les hores i les parts del dia
- 19. La família
- 20. La ciutat i el camp
- 21. Oficis i professions
- 22. Les parts del cos
- 23. Fórmules per opinar, disculpar-se, argumentar, suggerir...
- 1. Generar, seleccionar i ordenar idees
- 2. Lligar les idees: connectors i marcadors textuals
- 3. Preparar intervencions orals
- 4. Adequar el text al receptor
- 5. Els tractaments protocol·laris
- 6. Els registres lingüístics
- 7. La puntuació
- 8. Les abreviacions
- 9. Les majúscules i les minúscules
- 10. El text instructiu o directiu
- 11. El text descriptiu
- 12. El text narratiu
- 13. El text explicatiu
- 14. El text argumentatiu
- 15. El text predictiu
- 16. El missatge al mòbil
- 17. El missatge de veu i la conversa telefònica
- 18. La nota
- 19. L'avís
- 20. L'anunci
- 21. La felicitació i la invitació
- 22. La postal
- 23. El correu electrònic
- 24. L'esquema i el resum
- 25. L'apunt en un blog
- 26. La ressenya
- 27. La notícia
- 29. El discurs inaugural
- 30. L'editorial
- 31. L'article d'opinió
- 32. L'article valoratiu
- 33. L'informe
- 34. Coherència i cohesió en apartats i subapartats
- 35. L'objectivitat i la subjectivitat d'un text
- 36. Les varietats del català
- 37. El català, llengua d'Europa
- 38. El marc legal del català