38. La combinació de pronoms
Bàsic 2
Combinacions de pronoms
- Els pronoms substitueixen part de les frases.
Tens fred? No, no en tinc.
Si no trobes les claus, busca-les a la bossa.
- Els pronoms referits a persones em, et, es, ens, us, es poden anar acompanyats d’altres pronoms que fan referència a coses o objectes: el, la, els, les, en, ho.
A veure la foto de la teva família… ensenya-me-la!
No arribo a agafar el llibre de la prestatgeria. Agafa-me’l!
- Parlem de combinació de pronoms quan hi ha dos pronoms junts en una frase. Segons si tenen contacte amb una vocal, al davant o al darrere, aquestes combinacions tenen formes diverses.
Aquest llibre m’interessa. Me'l deixes?
Vull comprar aquest llibre. Me l'emporto.
Has fet una foto a la classe, oi? Me l’ensenyes? Me la pots enviar?
Aquests talls de formatge, me'ls quedo. I les pomes també me les quedo.
Aquest llibre t’interessa, oi? Te'l deixo?
Si vas a buscar la nena a l’escola i te l'emportes al parc, estarà contenta.
La sèrie que vaig començar a veure ahir al vespre te la recomano.
Els pantalons negres només te'ls poses per sortir amb els amics?
Aquestes sabates noves sembla que et van petites; segur que te les vas emprovar?
Combinacions amb EN
- Hi ha casos en què la cosa o objecte que es relaciona amb el verb (allò que tenim, agafem, regalem…) no és un objecte definit i determinat. En aquests casos fem servir el pronom en.
Quines postres més bones! Me'n portes d’aquestes que tenen xocolata?
No tinc sal, a casa. Me n'emporto per preparar el dinar.
Si t’agrada tenir plantes aromàtiques casa, emporta-te'n quan vagis al bosc.
Com que sé que t’agraden els bombons, te n'he portat en una capseta.
- També fem servir en quan indiquem una quantitat concreta.
He sortit a comprar plàtans i me n'emportaré un parell demà a la feina.
Et ve de gust menjar una poma? Emporta-te'n una i menja-te-la més tard.
Veig que tens molts fulls sobre la taula. Te n'agafo uns quants, d’acord?
Ui, quines galetes més bones que portes! Me'n dones una per tastar-la?
Combinacions amb HO
- Quan substituïm la part de la frase que indica això o allò, una cosa indefinida, utilitzem el pronom ho.
Tot això que m’expliques no m'ho crec!
Ho veus? Ja t'ho deia jo, que no et podies refiar d’ell, és molt poc formal!
Va anar a veure un espectacle de màgia i no s'ho podia creure, tot allò.
No ens ho havíem imaginat que podia ploure quan érem de viatge!
Ja us ho vaig explicar, oi, tot allò que li va passar a la Marta l’any passat?
No poden dir que no els ho vam explicar tot.
Combinacions amb HI
- Quan el que substituïm de la frase indica un lloc, una ubicació o una localització, utilitzem el pronom hi.
Vaig anar a estudiar a Tolosa i m'hi vaig quedar a viure.
Que bé que visitessis els pares. Quants dies t'hi vas quedar?
Va passar les vacances en un apartament a la platja i s'hi va trobar molt bé.
Hem vingut només de visita, no ens hi vam quedar gaire temps.
Aquesta barana és perillosa. No us hi acosteu tant!
Els va encantar aquell poble de muntanya, i deien que s'hi volien comprar una casa.
Bàsic 3
Pronoms febles. Combinacions: em, et, es + el, la, els, les, en, ho
me’l me l’ me la me’ls me les me’n me n’ |
Me’l pots donar? (el llibre) Ja me l’agafo. (el llibre) Me la pots regalar? (la fotografia) Me’ls faràs prims, els talls? Me les poses ben madures? (les pomes) Me’n dones un, d'enciam? Me n’emporto dos, de plàtans? |
te’l te l’ te la te’ls te les te’n te n’ |
Te’l dono ara mateix. (el llibre) Te l’agafes tu mateix? (el llibre) Te la puc regalar, si vols. (la fotografia) Te’ls trio ben madurs. (els plàtans) Te les agafes tu mateix? (les pomes) Agafa-te’n un, d’enciam. Te n’agafo un, d’enciam? |
se’l / se l’ se la / se l’ se’ls se les |
Se’l mira i se l’estudia, el text. |
Elemental 2
1. Pronoms febles: em, et, es + el, la, els, les
En les combinacions de CI + CD, fem servir les formes plenes dels pronoms de CI: me, te, se. I pel que fa als pronoms singulars de CD, fem servir la forma elidida (apostrofada), en els dos gèneres, davant de verb començat per vocal: l’.
me’l / me l’ me la / me l’ me’ls me les |
Me’l miro, el text. / Me l’estudio, el text. Me la miro, la redacció. / Me l'estudio, la redacció. Me’ls miro i me'ls estudio, els textos. Me les miro i me les estudio, les redaccions. |
te’l / te l’ te la / te l’ te’ls te les |
Te’l mires, el text. / Te l’estudies, el text. Te la mires, la redacció. / Te l’estudies, la redacció. Te’ls mires i te’ls estudies, els textos. Te les mires i te les estudies, les redaccions. |
se’l / se l' se la / se l' se’ls se les |
Se’l mira, el text. / Se l’estudia, el text. Se la mira, la redacció. / Se l'estudia, la redacció. Se’ls mira i se’ls estudia, els textos. Se les mira i se les estudia, les redaccions. |
2. Pronoms febles. Combinacions davant i darrere del verb
Pronom reflexiu + complement directe determinat
em + el em + la em + els em + les |
me’l trec me la trec me’ls trec me les trec |
me l’he tret me l’he tret me’ls he tret me les he tret |
vaig treure-me’l vaig treure-me-la vaig treure-me’ls vaig treure-me-les |
et + el et + la et + els et + les |
te’l treus te la treus te’ls treus te les treus |
te l’has tret te l’has tret te’ls has tret te les has tret |
vas treure-te’l vas treure-te-la vas treure-te’ls vas treure-te-les |
es + el es + la es + els es + les |
se'l treu se la treu se'ls treu se les treu |
se l'ha tret se l'ha tret se'ls ha tret se les ha tret |
va treure-se’l va treure-se-la va treure-se’ls va treure-se-les |
3. Pronoms febles. Combinacions davant i darrere del verb
Complement indirecte + complement directe indeterminat i neutre
Singular | ||||
---|---|---|---|---|
em + en em + ho et + en et + ho li + en li + ho es + en es + ho |
me’n regala m’ho recomana te’n dona t’ho cuina li’n regala li ho suggereix se’n pinta s’ho imagina |
me n’ha regalat m’ho ha recomanat te n’ha donat t’ho ha cuinat li n’ha regalat li ho ha suggerit se n’ha pintat s’ho ha imaginat |
va regalar-me’n va recomanar-m’ho va donar-te’n va cuinar-t’ho va regalar-li’n va suggerir-li-ho va pintar-se’n va imaginar-s’ho |
regala-me’n recomana-m’ho dona-te’n cuina-t’ho regala-li’n suggereixi-li-ho pinti-se’n imagini-s’ho |
T'ho recomano. Ves-hi.
A tu no puc recomanar-t'ho. No fa per tu.
A vostè, li aconsello que hi vagi: li ho aconsello.
A ell, li ho vaig recomanar.
Plural | ||||
---|---|---|---|---|
ens + en ens + ho us + en us + ho els + en els + ho es + en es + ho |
ens en regala ens ho recomana us en regala us ho recomana els en regalo els ho recomano se’n regalen s’ho diuen |
ens n’ha regalat ens ho ha recomanat us n’ha regalat us ho ha recomanat els n’ha regalat els ho ha recomanat se n’han regalat s’ho han dit |
va regalar-nos-en va recomanar-nos-ho va regalar-vos-en vaig recomanar-vos-ho vaig regalar-los-en vaig recomanar-los-ho van regalar-se’n van dir-s’ho |
regala’ns-en recomana’ns-ho regaleu-vos-en recomaneu-vos-ho regala’ls-en recomana’ls-ho — — |
S’ho diuen els uns als altres.
A vostès els agradarà. Els ho recomano.
Els en regalo dues, d'entrades gratuïtes, a vostès.
Elemental 3
Complement indirecte de 3a persona del singular + complement directe determinat
li + el li + la li + els li + les |
l’hi -l’hi la hi -la-hi els hi ’ls-hi -los-hi les hi -les-hi |
- Pots portar el regal a en Joan? O ja l'hi has portat? - Sí, ja l'hi portaré. - Pots portar-l'hi tu? - Porta-l'hi tu. - Per què no dones la carpeta a la Maria? - Per què no la hi dones? - La hi he donada aquest matí. - Vaig donar-la-hi ahir. - Dona-la-hi tu. - Pots portar els regals a en Joan? - Sí, ja els hi portaré. - Aquest matí els hi he portat tots. - Porta’ls-hi tu. - Pots portar-los-hi tu? - Per què no regales les joguines al teu cosí? - Ja les hi regalaré. - Ja les hi he regalat. - Podries regalar-les-hi. - Regala-les-hi. |
! | Col·loquial: La carta a la Maria? Ja l'hi he enviat fa temps. Envia-l'hi tu la teva. |
Complement indirecte de 3a persona del plural + complement directe determinat
els + el els + la els + els els + les |
els el els l' -los-el ’ls-el els la els l’ ’ls-la -los-la els els -los-els ’ls-els els les ’ls-les -los-les |
-Pots portar el regal als teus cosins? -Els el pots portar tu? -Ja els l'he portat. -Pots portar-los-el tu? -Porta'ls-el tu. -Per què no dones la carpeta a aquelles noies? -Els la dones o no? -Els l'he donada aquest matí. -Dona'ls-la tu. -Vaig donar-los-la ahir. -Pots portar els regals als teus cosins? -Els els pots portar tu? -Ja els els he portat. -Pots portar-los-els tu? -Porta'ls-els tu. -Per què no dones les carpetes a aquelles noies? -Els les dones o no? -Els les he donades aquest matí. -Dona'ls-les tu. -Vaig donar-los-les ahir. |
Suficiència 3
L'ordre de col·locació dels pronoms febles
- Els pronoms febles quan es combinen segueixen l'ordre que presenta la taula que hi ha tot seguit, que podeu comparar amb els exemples que es presenten a continuació:
Se'l volia endur. (reflexiu + CD determinat)
Ja t'ho explicaré demà. (2a persona + CD neutre)
Porta-l'hi. (CD + adverbial)
N'hi veig quatre. (3a persona + adverbial)
Te les endús. (2a persona + 3a persona)
Ens la quedem. (1a persona + 3a persona)
Reflexiu | 2a p. | 1a p. | 3a p. CI | 3a p. CD | Altres |
---|---|---|---|---|---|
es | et, us | em, ens | li, els | el, la, els, les | en, hi, ho |
- En cas d’haver-los d’apostrofar, el signe de l’apòstrof es col·loca tan a la dreta com sigui possible:
Me’l dona. Me l’obre.
Se’n riu. Se n’oblida.
Te’l compraré. Te l’enviaré.
- Els pronoms us, li, hi, ho i les no s’apostrofen mai, ni tampoc la combinació se us.
Us acompanyo a casa.
Li envio un missatge.
Hi ensopego.
Ho admiro.
Les agafo.
Se us veu molt treballadors.
Combinació de pronoms de CD i CI
- El complement indirecte de 3a persona en singular se substitueix pel pronom li.
Dona el llibre al secretari. > Dona-li el llibre.
Proporciona els informes a la coordinadora. > Proporciona-li els informes.
Porta la llibreta a la directora. > Porta-li la llibreta.
Dona les indicacions al responsable. > Dona-li les indicacions.
- En la majoria dels casos, quan tenim pronoms de complement directe i indirecte, l’ordre dels pronoms segueix l’ordre de CI + CD.
Dona’m la tassa. > Dona-me-la.
Porta’ns l’informe. > Porta’ns-el.
Compreu-vos maduixes. > Compreu-vos-en.
- Quan el complement indirecte de 3a persona és singular (pronom li) i es combina amb un complement directe determinat, a la major part del domini lingüístic aquest ordre s’inverteix i el pronom li passa a ser hi. Així, quan el complement indirecte singular li es combina amb el complement directe determinat -el, la, els, les- es transforma en hi i s’inverteix l’ordre de col·locació tal com mostren els exemples següents:
el + li > l’hi
Dona el llibre al secretari. > Dona-l'hi. L'hi dona.
la + li > la hi*
Porta la llibreta a la directora. > Porta-la-hi. La hi porta.
els + li > els hi
Proporciona els informes a la coordinadora. > Proporciona'ls-hi. Els hi proporciona.
les + li > les hi
Dona les indicacions al responsable. > Dona-les-hi. Les hi dona.
- Tot i que la combinació de CD la i CI li és la hi, mantenim aquesta combinació en registres formals, però és admissible la combinació simplificada l'hi en registres menys formals.
Presenti la sol·licitud al responsable. Presenti-la-hi.
Dona la llibreta a l’alumne. L’hi dona.
- En algunes zones del domini lingüístic, especialment al País Valencià, la combinació segueix l’ordre habitual de CI + CD i és la següent:
el + li > li’l
Dona el llibre al secretari. > Dona-li’l. Li’l dona.
la + li > li la
Porta la llibreta a la directora. > Porta-li-la. La li porta.
els + li > li’ls
Proporciona els informes a la coordinadora. > Proporciona-li’ls. Li’ls proporciona.
les + li > li les
Dona les indicacions al responsable. > Dona-li-les. Li les dona.
- Quan el complement indirecte és plural de 3a persona i, per tant, se substitueix per els, la combinació es fa seguint els criteris generals CI + CD, arreu del domini lingüístic:
Trameto l’informe als tècnics. > Els el trameto.
Trameto les necessitats als tècnics. > Els les trameto.
Trameto el que vaig escriure als tècnics. > Els ho trameto.
Trameto queixes als coordinadors. > Els en trameto.
- Un cas especial que es produeix arreu del domini és la combinació d’un pronom de complement directe de 1a o 2a persona (em, ens; et, us) i d’un de complement indirecte de 3a persona, aquest darrer pronom de 3a persona es representa pel pronom hi en comptes de li o els:
Em va presentar als sogres. > M’hi va presentar.
Ens recomanaran als consellers. > Ens hi recomanaran.
Et van adreçar al president. > T’hi van adreçar.
Us vaig recomanar a la família. > Us hi vaig recomanar.
Filtres
- 1. L'alfabet
- 2. Les vocals
- 3. L'apostrofació i les contraccions
- 4. Les consonants
- 5. Les esses: s, ss, c, ç, z
- 6. Les oclusives: p/b, t/d, c/g
- 7. La b i la v
- 8. La m i la n
- 9. La h
- 10. La ela geminada: l·l
- 11. Els sons de la erra: r i rr
- 12. La g i la j
- 13. La tx i la ig
- 14. La ix i la x
- 15. Les síl·labes
- 16. La separació de síl·labes amb diftongs i hiats
- 17. L’accentuació gràfica
- 18. Els accents diacrítics
- 19. La dièresi
- 20. Sons en contacte
- 21. El guionet
- 1. L'article
- 2. Els noms i els adjectius
- 3. El gènere de noms i adjectius
- 4. El nombre de noms i adjectius
- 5. Els demostratius
- 6. Els numerals
- 7. Els interrogatius
- 8. Els possessius
- 9. Els quantitatius i els indefinits
- 10. Tipus d'oracions
- 11. Les oracions subordinades
- 12. El subjecte
- 13. Els verbs
- 14. Els temps verbals
- 15. L'indicatiu: present, futur i condicional
- 16. El subjuntiu
- 17. L’ús dels temps verbals
- 18. Contrast de passats
- 19. L'imperatiu
- 20. Les formes no personals del verb
- 21. Els verbs de la primera conjugació
- 22. Els verbs de la segona conjugació
- 23. Els verbs de la tercera conjugació
- 24. La durabilitat
- 25. Les perífrasis verbals
- 26. La modalitat
- 27. Els verbs irregulars
- 28. Els verbs 'ser', 'estar', 'anar', 'anar-se'n' i 'venir'
- 29. Verbs amb pronom
- 30. L’atribut i el complement predicatiu
- 31. El complement directe
- 32. El complement indirecte
- 33. El complement preposicional
- 34. El complement circumstancial
- 35. El complement del nom
- 36. Els pronoms personals forts
- 37. Els pronoms febles
- 38. La combinació de pronoms
- 39. Els pronoms relatius
- 40. Els adverbis
- 41. Les preposicions
- 42. Les conjuncions
- 43. Els connectors
- 44. Les formes cap a / cap, fins a / fins i com a / com
- 45. Bé, bo, malament, dolent
- 1. El lèxic català
- 2. Processos de formació lèxica
- 3. Sinonímia i antonímia
- 4. Expressivitat del lèxic
- 5. La precisió lèxica
- 6. Els barbarismes
- 7. Lèxic específic i estructures
- 8. Dades personals
- 9. Presentacions
- 10. Els gentilicis
- 11. Expressions amb el verb 'fer'
- 12. Frases fetes
- 13. Descripció física, roba i colors
- 14. Converses telefòniques
- 15. Formes de cortesia
- 16. Expressions: estat físic i d'ànim, aconsellar, suggerir, opinar i debatre
- 17. Exclamacions
- 18. El pas i l'organització del temps. Les hores i les parts del dia
- 19. La família
- 20. La ciutat i el camp
- 21. Oficis i professions
- 22. Les parts del cos
- 23. Fórmules per opinar, disculpar-se, argumentar, suggerir...
- 1. Generar, seleccionar i ordenar idees
- 2. Lligar les idees: connectors i marcadors textuals
- 3. Preparar intervencions orals
- 4. Adequar el text al receptor
- 5. Els tractaments protocol·laris
- 6. Els registres lingüístics
- 7. La puntuació
- 8. Les abreviacions
- 9. Les majúscules i les minúscules
- 10. El text instructiu o directiu
- 11. El text descriptiu
- 12. El text narratiu
- 13. El text explicatiu
- 14. El text argumentatiu
- 15. El text predictiu
- 16. El missatge al mòbil
- 17. El missatge de veu i la conversa telefònica
- 18. La nota
- 19. L'avís
- 20. L'anunci
- 21. La felicitació i la invitació
- 22. La postal
- 23. El correu electrònic
- 24. L'esquema i el resum
- 27. La notícia
- 31. L'article d'opinió
- 35. L'objectivitat i la subjectivitat d'un text
- 36. Les varietats del català
- 37. El català, llengua d'Europa
- 38. El marc legal del català